Stöd Ukraina

Matsolofs blogg

Tisdag 6 Maj 2008

New York

Det började inte bra i Köpenhamn. En snorkig tjänsteman vid Continentals incheckning bad oss att ta våra väskor och gå därifrån då vi inte hade postnumret till hotellet i New York. Han kunde inte ens tala om var vi kunde få hjälp utan orerade om 10 000 USD i böter om vi kom fram utan postnumret. Vi fick hjälp vid Continentals disk mitt emot och var tillbaka efter en halv minut. Mannen hade varit så ovänlig att jag bad om hans namn. Det fick jag inte och han stoppade in namnbrickan innanför kavajen. Jag talade med Continentals supervisor vid gaten, sen fick det vara för min del.

I fortsättningen fungerade allt till belåtenhet. Vi bodde på Buckingham Hotel, dyrt men med bra läge mitt på Manhattan. Första natten hade vi alldeles för trånga sängar (vi var fyra vuxna) men nästa dag kunde vi byta till en större svit till samma pris och även en extrasäng, därefter trivdes vi väldigt bra.

New York var verkligen en positiv upplevelse. Det var så mycket att se och göra så veckan gick väldigt fort.
Det som slog mig mest var det ganska lugna tempot och alla hjälpsamma och trevliga människor! Man kunde fråga vem som helst och de tog sig tid att hjälpa till.

Lite tips: Metro Card för 7 dagar 25 USD gäller för tunnelbana och bussar. Mycket bra! Billig shopping på 21:st Century på nedre Manhattan. Rockefeller Center Top of the Rock med utsikt över Empire State Building, billigare och mindre köer än på det senare. Gratisfärjan till Staten Island med bra utsikt över Liberty Lady och Ellis Island.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mecklenburg/Vorpommern
15 år sedan
Så blev jag av med plånboken i Gdansk
15 år sedan
New York
15 år sedan