Stöd Ukraina

Matsolofs blogg

Söndag 6 Juli 2008 - Tyskland

Mecklenburg/Vorpommern

En fördel med att bo i Trelleborg är närheten till Tyskland. Nyligen gjorde jag en bilresa tillsammans med min bror. Vi tog färjan över till natursköna Rügen,( färjan kostar nästan 25 % mer än förra året vid den här tiden).

Första anhalt blev Stralsund. Hotel zur Post hyr numera ut lägenheter mitt inne i gamla stan och vi hyrde en för bra pris, 66 kvm för € 60. Vi undvek motorvägar i fortsättningen och åkte via Fishland-Darss-Zingst. Underbart väder och fin utsikt. Wismar var i rätt dåligt skick, påminde lite om DDR-tiden men staden har pontetial. Fördelen med kommunisterna var att de rev inga hus, nackdelen var att de inte kunde stava till
underhåll. Men nu står husen kvar och de nya (gamla!) ägarna kommer att renovera förmodligen.

Vi stannade några dagar i Schwerin, huvudstad i Mecklenburg-Vorpommern. Staden är helt betagande med vackra parker och inte mindre än sju sjöar inom sina gränser. Wi bodde på Pension am Schloss. Enkelt men helt OK! € 59 för ett dubbelrum. De hade en trevlig pub i anslutning till receptionen där vi följde
EM-fotbollen.

Vi avslutade resan med två dagar i Warnemünde. Jag var där med båten redan 1991, före den oficiella återföreningen och det hade hänt en hel del sedan dess. Populär semester- och badort för tyskarna.

Här hade vi inte bokat något rum och det var ganska fullt på hotellen men det löste sig mha en trevlig dam på Turistbyrån. Hotell Stolleraa alldeles vid strandpromenaden men där fick vi betala € 80 per natt inkl. en superb frukost.
Dela med andra:    

Kommentarer
Germina säger:
Hittade hit av en slump och läste dina inlägg.Till midsommar tar jag en busstur till Gustrow med Jörns,ser jag framemot.
Postat 2012-06-01 13:42  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mecklenburg/Vorpommern
15 år sedan
Så blev jag av med plånboken i Gdansk
15 år sedan
New York
15 år sedan