Matsolofs blogg

Söndag 6 Juli 2008 - Tyskland
En fördel med att bo i Trelleborg är närheten till Tyskland. Nyligen gjorde jag en bilresa tillsammans med min bror. Vi tog färjan över till natursköna Rügen,( färjan kostar nästan 25 % mer än förra året vid den här tiden).

Första anhalt blev Stralsund. Hotel zur Post hyr numera ut lägenheter mitt inne i gamla stan och vi hyrde en för bra pris, 66 kvm för € 60. Vi undvek motorvägar i fortsättningen och åkte via Fishland-Darss-Zingst. Underbart väder och fin utsikt. Wismar var i rätt dåligt skick, påminde lite om DDR-tiden men staden har pontetial. Fördelen med kommunisterna var att de rev inga hus, nackdelen var att de inte kunde stava till
underhåll. Men nu står husen kvar och de nya (gamla!) ägarna kommer att renovera förmodligen.

Vi stannade några dagar i Schwerin, huvudstad i Mecklenburg-Vorpommern. Staden är helt betagande med vackra parker och inte mindre än sju sjöar inom sina gränser. Wi bodde på Pension am Schloss. Enkelt men helt OK! € 59 för ett dubbelrum. De hade en trevlig pub i anslutning till receptionen där vi följde
EM-fotbollen.

Vi avslutade resan med två dagar i Warnemünde. Jag var där med båten redan 1991, före den oficiella återföreningen och det hade hänt en hel del sedan dess. Populär semester- och badort för tyskarna.

Här hade vi inte bokat något rum och det var ganska fullt på hotellen men det löste sig mha en trevlig dam på Turistbyrån. Hotell Stolleraa alldeles vid strandpromenaden men där fick vi betala € 80 per natt inkl. en superb frukost.
Tisdag 10 Juni 2008 - Gdańsk
Jag var i Gdynia 1989, med segelbåt, och förhållandena i Polen har verkligen förändrats sedan dess, till det bättre. Människorna är öppnare och gladare, många hus har fått nya fasader och ekonomin har avsevärt förbättrats. Polen har blivit ett normalt västland.

Jag flög med Wizz-Air från Malmö, 126 kr tur och retur! Det var trevligt att återse Gdynia, Sopot och gamla staden i Gdansk. Det finns mycket att se och göra. Jag rekommenderar Solidaritets-museet i Gdansk. Jag bodde på Villa Angela, ett litet nybyggt hotel ,några kilometer utanför centrum, men med bra bussförbindelser.

Enda smolket i glädjebägaren var att jag blev bestulen på min plånbok under hemresan, men det kan man bli var som helst om man är klantig. När jag tagit fram pengar till bussresan ut till flygplatsen åkte plånboken ned i bakfickan, där den aldrig skall vara! En yngre man gick ombord på bussen bakom mig, det var trångt och passagerare stod i mittgången. Mannen bakom mig skrek något till en kumpan inne i bussen som direkt skulle gå av, genom framdörren. Jag blev fasthållen och kände hur plånboken lämnade fickan när kumpanen passerade. Efter en kort stund blev jag fri när även mannen som hållit mig fast springande lämnade bussen. Busschauffören var naturligtvis artig och höll dörren öppen!

I nuläget vet jag inte om jag får någon ersättning från reseförsäkringen. Stöld av pengar ersätts bara vid rån eller överfall.

Nu skippar jag plånbok. Jag har köpt en liten dosa där jag kan ha kontokort och den ska aldrig vara i bakfickan. Kontanterna får vara i en ficka eller midjebälte.
Tisdag 6 Maj 2008
Det började inte bra i Köpenhamn. En snorkig tjänsteman vid Continentals incheckning bad oss att ta våra väskor och gå därifrån då vi inte hade postnumret till hotellet i New York. Han kunde inte ens tala om var vi kunde få hjälp utan orerade om 10 000 USD i böter om vi kom fram utan postnumret. Vi fick hjälp vid Continentals disk mitt emot och var tillbaka efter en halv minut. Mannen hade varit så ovänlig att jag bad om hans namn. Det fick jag inte och han stoppade in namnbrickan innanför kavajen. Jag talade med Continentals supervisor vid gaten, sen fick det vara för min del.

I fortsättningen fungerade allt till belåtenhet. Vi bodde på Buckingham Hotel, dyrt men med bra läge mitt på Manhattan. Första natten hade vi alldeles för trånga sängar (vi var fyra vuxna) men nästa dag kunde vi byta till en större svit till samma pris och även en extrasäng, därefter trivdes vi väldigt bra.

New York var verkligen en positiv upplevelse. Det var så mycket att se och göra så veckan gick väldigt fort.
Det som slog mig mest var det ganska lugna tempot och alla hjälpsamma och trevliga människor! Man kunde fråga vem som helst och de tog sig tid att hjälpa till.

Lite tips: Metro Card för 7 dagar 25 USD gäller för tunnelbana och bussar. Mycket bra! Billig shopping på 21:st Century på nedre Manhattan. Rockefeller Center Top of the Rock med utsikt över Empire State Building, billigare och mindre köer än på det senare. Gratisfärjan till Staten Island med bra utsikt över Liberty Lady och Ellis Island.