Stöd Ukraina

Matsolofs blogg

Tisdag 10 Juni 2008 - Gdańsk

Så blev jag av med plånboken i Gdansk

Jag var i Gdynia 1989, med segelbåt, och förhållandena i Polen har verkligen förändrats sedan dess, till det bättre. Människorna är öppnare och gladare, många hus har fått nya fasader och ekonomin har avsevärt förbättrats. Polen har blivit ett normalt västland.

Jag flög med Wizz-Air från Malmö, 126 kr tur och retur! Det var trevligt att återse Gdynia, Sopot och gamla staden i Gdansk. Det finns mycket att se och göra. Jag rekommenderar Solidaritets-museet i Gdansk. Jag bodde på Villa Angela, ett litet nybyggt hotel ,några kilometer utanför centrum, men med bra bussförbindelser.

Enda smolket i glädjebägaren var att jag blev bestulen på min plånbok under hemresan, men det kan man bli var som helst om man är klantig. När jag tagit fram pengar till bussresan ut till flygplatsen åkte plånboken ned i bakfickan, där den aldrig skall vara! En yngre man gick ombord på bussen bakom mig, det var trångt och passagerare stod i mittgången. Mannen bakom mig skrek något till en kumpan inne i bussen som direkt skulle gå av, genom framdörren. Jag blev fasthållen och kände hur plånboken lämnade fickan när kumpanen passerade. Efter en kort stund blev jag fri när även mannen som hållit mig fast springande lämnade bussen. Busschauffören var naturligtvis artig och höll dörren öppen!

I nuläget vet jag inte om jag får någon ersättning från reseförsäkringen. Stöld av pengar ersätts bara vid rån eller överfall.

Nu skippar jag plånbok. Jag har köpt en liten dosa där jag kan ha kontokort och den ska aldrig vara i bakfickan. Kontanterna får vara i en ficka eller midjebälte.
Dela med andra:    

Kommentarer
Polacko80 säger:
Hur lång tid tog det från Hotellet till Gamla Stan?
Vad gick taxiresorna på när ni skulle hem på kvällen?
Postat 2008-06-10 16:15  Anmäl
Raiander säger:
Hej!
Jag bodde på Villa Angela nu i april under mitt besök i Gdansk, Sopot och Gdynia. Visst var det lilla hotellet trevligt? jag gillade det jättemycket och bor gärna där vid annat tillfälle.
/Raine
Postat 2008-06-10 12:21  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Mecklenburg/Vorpommern
15 år sedan
Så blev jag av med plånboken i Gdansk
15 år sedan
New York
15 år sedan