Stöd Ukraina

Myrrans blogg

Lördag 27 Mars 2010

Neapel-Sorrento-Positano-Amalfikusten-Capri-Ischia

Ja eftersom det aldrig blev någon resa för oss i febr i år p g a Pers stroke så har istället en väninna och jag
börjat planera en resa till Italien nu i maj. Har man väl blivit biten av att resa och upptäcka olika platser och kulturer i värden, så finns det egentligen ingenting som kan stoppa en.

Per kan nu tyvärr inte bli mitt resesällskap, vilket är jättetråkigt men Majsan är en jättekul tjej som jag åkt skidor med i Alperna flera gånger och vi funkar jättebra ihop. Hon lämnar också "guben" hemma för att ge sig iväg på äventyret med mig.

Har varit uppe på Italienska Statens Turistbyrå vid Norrmalmstorg och fått en hel del tips och massor med länkar
att surfa runt på och det är just det jag sitter med nu. Flyget med Lufthansa är bokat. Jättebilligt 2.568:-/skalle, så det kan man inte klaga på. Vi är borta i 10 dgr och först hade vi tänkt bo på 3 olika ställen men det kan vara jobbigt att flytta runt så nu blir det bara 2 ställen vi bor på och sedan får det bli dagsutflykter istället. Vi kommer att bo i Sorrento och på Ischia.

Capri var jag för 17 år sedan och det tycker jag var häftigt och lite exklusivt. Det lär knappast ha blivit billigare nu. På något sätt drar jag mig alltid till öar och denna min besatthet kallas har jar lärt mig för nesofili. Någon plats
som är behändigt begränsat av en obruten strandlinje och längre än dit kan man inte gå, längre behöver man inte ens tänka. Det räcker länge - åtminsonte för en 10 dgrs semester.

Och som sagt själva planerandet och längtan är halva nöjet!!!
Vi hörs!
Maggan
Dela med andra:    

Kommentarer
Grekland säger:
Vilken härlig resa med flera stopp på vackra platser. Ingen av dem besökta av mig utan kvar som drömmål. Näst efter Grekland är Italien något jag vill upptäcka i framtiden.
Många vackra bilder har jag sett från platserna du ska besöka.
Jag önskar dig och vänninan en riktig fin upplevelse.
Det är dig väl unt efter den tunga vinter du haft.
Postat 2010-03-28 12:39  Anmäl
Myrran säger:
Tack Gilla! Ja jag ser verkligen fram emot vår resa.
Maggan
Postat 2010-03-28 12:23  Anmäl
Esselde säger:
Grattis till resan du har framför dig. Jag är förtjust i området, bodde i Sorrento men tog mig också till Capri (o var tvungen att läsa om kejsar Tiberius m fl!), till Amalfi (som tydligen var hemort för kompassens skapare) och till Vesuvius där jag firade min födelsedag. Tar du lokalbussen från Sorrento till Amalfi får du både se världens vackraste kustparti och lära dig hur chaufförerna klarar alla trafiksituationer med glatt humör. Lycka till! Sune
Postat 2010-03-28 12:11  Anmäl
Gullsing säger:
Så härligt för dej att komma iväg på en resa trots allt. Jag önksar dej lycka till på resan.

Gilla
Postat 2010-03-28 12:06  Anmäl
Rika44 säger:
Jag åker i 6 maj till Santa Pola på 14 dagar med min väninna som har en lägenhet där. Jag hänger med bara.Köpt en Spansk-Svensk bok en så länge. Snart skall man prova sommarkläder och hoppas att inte kläderna har krymt.
Postat 2010-03-28 11:43  Anmäl
Myrran säger:
Tack ska du ha Anders. Ja det har varit en tung vinter för mig vad gäller det här med min Per, därför känns det
extra skönt att kunna komma iväg på något kul och upplyftande. Idag är det grått och småregn, inget skönt
promenadväder alls!
Maggan
Postat 2010-03-28 11:09  Anmäl
Anderslindb säger:
Hejsan Maggan. Det låter så trevligt att du planerar en resa till Italien, och jag hoppas ni får en skön vistelse där. Håller med dig om att själva planeringen är en stor del av resan.
Hälsningar Anders
Postat 2010-03-28 07:54  Anmäl
Myrran säger:
Visst är det så Ivan. Öppettiden var dom snåla med även nu, stängde redan kl. 13.00. Jo du förstår jag läste Karin Thunbergs krönika i SvD igår (jag älskar hennes krönikor) och där berättade hon just om "nesofili" - en sån där som mer än gärna söker sig till öar eller gärna vill hålla till i närheten av vatten. Vi är väl bortskämda vi som bor i "Nordens Venedig", d v s Stockolm kan jag tänka mig. Det är precis som om jag inte får luft om jag inte kan vara nära havet.
Postat 2010-03-27 23:31  Anmäl
Ivan säger:
Då har du ju 50% av resan kvar att gotta dig åt när du skall fortsätta att planera fram till maj.
Kul att du hittade italienska Turistbyrån. Tidigare var den nästan hemlig och låg på Strandvägen med mycket begränsade öppettider — eller kanske de hade siesta!

Roligt att du också använder "nesofil". En del tror att det är något snuskigt! Så här skrev jag i ett inlägg på Forum för flera år sedan:
"I dag är det precis en månad tills ScandJets MD80 landar i Split. Sedan väntar Brac och de andra öarna utanför. Man är ju Nesofil! Tills dess får man nöja sig med TV4:s repriser av När och Fjärran och Peter Siepen i Fjollträsk.
Postat 2010-03-27 23:17  Anmäl
Myrran säger:
Det hoppas jag också!
Maggan
Postat 2010-03-27 22:47  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet