Stöd Ukraina

Myrrans blogg

Onsdag 6 April 2011

Elvis Memphis, Tupelo, Nashville - Toronto, Kanada.

I augusti bär det av igen på en långresa för nu var det längesedan och den här gången kan inga vilda hästar i världen hejda mig. Med två relativt nyvunna vänner från YouTube - en ung tjej från Turkiet och en kvinna i ungefär samma ålder som jag från Schweiz - drar jag i augusti iväg till Elvis hemstad Memphis, Tennessee, där vi stannar i 10 dagar. Var annars i denna Elvis hemstad bor man om inte på "Heartbreak Hotel" ett inneställe bland Elvis-freaks, som är inrett i typisk 50-tals stil och där man överallt på väggar, inredningar och från musikhögtalare gör sig påmind om att här är det 50-talet och Elvis som råder! Vi kommer att vara där under den s k "Elvis Week" där hela staden firar Elvis dödsdag (16/8 om nu ingen visste det!) i dagarna sju med allehanda uppträdanden, koncerter av Elvis-imitatörer, föreläsningar, m.m. Så staden kommer att vara packad av turister från hela världen den perioden.

Förutom att besöka Graceland och Elvis grav, (som numera är ett historiskt landsminne) som har besökts av tot. 3 presidenter, prinsar och prinessor och massor av celebriteter, artister, skådespelare och musiker över hela världen, kommer vi även att besöka Elvis bilmuseum och hans undersköna Memorial Garden. Vidare i våra planer ingår att åka den gamla rundturspårvagnen i stan, besöka de anrika jazzklubbarna på Beale Street, besöka museet vid Sun Studios, där Elvis spelade in in sin första låt "That´s alright Mama" samt ta oss en tur med en av de gamla ångbåtarna på Mississippi river.

Vi kommer även att ha tillgång till en bil så att vi kan ta oss till Elvis hemstad Tupelo, som ligger ett par mil ifrån Memphis och besöka hans lilla "schack" där han växte upp som barn till en fattig mamma Gladys och pappa Vernon. Vidare kommer vi att åka till hästgården "Circle G Ranch", också det ca 4-5 mil utanför Memphis, vilket är ett ställe på landet som Elvis köpte åt sig själv och sin nygifta unga brud Priscilla och hans Memphis Maffia-gäng 1968. I planerna ingår även att åka till Nashville och gå på Grand Ol´ Opera, country-staden nummer ett.

Efter denna fantastiska upplevelse, som kommer att bli ett minne för livet, bär det vidare av för min del till mina goda vänner i Kanada i ytterligare 12 dgr. En gammal barndomsvän till mig som numera bott "over there" i över 40 år är där gift med en kanadensiska och har 3 vuxna barn och 2 barnbarn. Under alla dessa år som min gode vän och barndomskamrat bott i Kanada har vi haft kontakt med varandra; först via brev och vykort, sen blev det mail och numera också Skype. Han och hans hustru har totalt varit tillbaka i Sverige ca 7 gånger under alla dessa år och även då har vi försökt att träffas. Detta blir höjdaren på min resa. De bor i en liten förstad till Toronto men troligtvis kommer vi också tillbringa viss tid vid deras landställe, som ligger vid Hudson Bay.

Mina reskamrater drar också vidare åt olika håll. En åker till Florida för att besöka en god vän och den andra drar iväg med sin man på MC till Las Vegas.

Tror ni jag längtar????? OM......det är bara förnamnet!!!
Glad Påsk per er!

Maggan


Dela med andra:    

Kommentarer
Oldhickory säger:
Besök gärna den lilla oansenliga parken strax ovanför Elvis födelsehus. Den finansierades av konserten, som också är historisk, som Elvis hade i Tupelo 1956! Elvis besökte ofta denna park genom åren, där man har utsikt över födelseplatsen!
Postat 2012-06-26 19:30  Anmäl
Myrran säger:
Ja det ska bli jättekul!
Maggan
Postat 2011-04-07 11:27  Anmäl
Karinlorvik säger:
Förstår nu vilken hängiven Elvis-beundrare du är!
Jag gläds med dig inför denna resa ...
Postat 2011-04-07 10:25  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet