Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Måndag 14 November 2016 - Nasca

Nazcalinjerna

Peru runt dag 19-21
Efter Inkaleden så har vi en dag för vila i Cusco. Jag tillbringar den med att bara vara, äter frukost på ett café då jag inte vill gå upp så tidigt för att hinna med hotellets, shoppar lite och strosar runt i staden. Vi packar ihop för att nästa dag ta oss mot Nazca. Det är en lång resa som kommer att ta en och en halv dag. Klimatet är väldigt speciellt här i Peru, och det visar sig under det här dygnet. Under vägen är det närmare 30 grader varmt och vi lyckas få vår chaufför att stanna vid en flod där flera av oss tar ett dopp i Andernas vatten. Vårt nattstopp sker ganska högt upp i bergen och då är det rejält kallt, runt 0 grader och det är kallt att sova ute. Vi vaknar vid sex för en frukost på bussen och vi fortsätter resan mot Nazca. När vi kommer fram dit där vi ska bo så är det 30 grader varmt igen, så klimatet skiftar minst sagt. Här har vi kommit till ett paradis, vi var sagda att bo på en camping, men det visar sig vara en resort. Vi sover på bussen men kan nyttja alla faciliteter som anläggningen har, stora fina duschar, bekväma toaletter, varmt och kallt vatten, bar och restaurang och en pool. Med tanke på att solen skiner från en blå himmel så lockar den. Vår första dag i Nazca så är det en utflykt till Nazcalinjerna som syns som bäst från ovan, så vi ska ut med ett litet sportflygplan för att se dem. Linjerna är lämningar från tiden före Kristus då Nazcakulturen var stor och de troligtvis hedrade sin tro och sina gudar med dessa linjer och mönster. Forskarna vet väldigt lite om detta om hur de framställdes och varför. Men det är en teori, det var väldigt intressant att se detta och få en information på film före flygningen i alla fall. Maffigt att se dem men svårt att få dem på bild. På kvällen är jag på en väldigt bra restaurang och äter kanske resans godaste mat, Lomos Saltado, det är bara min Ceviche i Lima som konkurrerar. Andra dagen är det en utflykt som jag skippar och tar istället en fm vid poolen. Solen och värmen är så skön här så jag vill ta vara på det nu när det finns. Jag vet att det kommer att dröja innan det är 30 grader varmt från en klarblå himmel igen. På kvällen är det en gemensam middag där vi bjuds på maten, tyvärr en avskedsmiddag, för slutet på den här fantastiska resan börjar närma sig nu. Men innan det är slut så far vi imorgon till Paracas för ett stopp där vi kan spana på pingviner och sjölejon, spännande.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
15 veckor sedan
Safari i tre dagar
15 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
20 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
20 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
21 veckor sedan