Stöd Ukraina

Magicas blogg

Onsdag 22 April 2009

När alternativen börjar ta slut

Sitter på lokalbussen som tar mig till centrum. Då jag har benägenhet att bli åksjuk så försöker jag alltid sitta framför "svängen" i ledbuss och i buss, framlänges. Åker jag buss ofta kan jag t.o.m. läsa de sträckor där det går ganska rakt fram. Men åksjukan ligger alltid och väger på en fin gräns, ibland känner jag inte av den alls men så kan nåt litet göra att den slår klorna i mig. Nåt litet var det denna gång. PARFYM! En man kommer och sätter sig bredvid mig och har lite för mycket parfym på sig men det är inte bara mängden, utan också typen av doft. Illamåendet kommer med en gång och jag är tvungen att ursäkta mig, få honom att släppa ut mig från innersätet och gå därifrån. Jaha, vart ta vägen nu då? Halva främre delen, framför "svängen", består av baklängessäten, de som är framlänges är upptagna. Det finns ett utrymme vid dörrarna där det är lite ståplats men idag är det "småbarnsmammor-åker-till-stan-dagen" så tre barnvagnar har dom med möda lyckats knô* in, så det är fullare än fullt vid det utrymmet, bakom den platsen kommer "svängen". Vilken plats blir kvar för mig att vara på då? Stående mitt i dörren! Tack för den! Jag är banne mig ivägen för nån hela resan, påstigande, avstigande, och gärna samtidigt. På en buss vill de flesta dessutom hålla i sig i nån stång så det är inte bara att flytta sig utan man får ducka och krypa under armar, folk nästan slår varandra när det ska bytas grepp till en annan stång.

Jag har ju endå tur, jag är bara lite doftkänlig, kan få lite däven känsla i huvudet, som en begynnande huvudvärk eller lite lätt illamående, speciellt på något fordon. Är man allergisk, lider av migrän eller har astma kan jag bara föreställa mig hur svårt det måste vara att ta sig fram med allmänna komunikationsmedel. På tåg är det väldigt ofta som folk stinker parfym, speciellt om man åker på morgonen. Jag får känslan av att man häller på sig av sitt "lukta gott" när man ska "göra sig fin" för att åka bort. Har talat med Sj flera gånger om att man skulle kunna ha en liten notis på biljetten att folk ska tänka på allergiker och vara försiktig med parfym, men det "går inte" tydligen. Någon gång på morgon-tåget Göteborg-Stockholm har det hänt att jag inte kan utnyttja min plats utan får sitta i restaurantvagnen för att en kontaminerat hela vagnen med för stark parfymlukt. Parfym ska dofta, man ska få en känsla av den, inte lukta.

• Knô=knö. Götebosska för trängas
Dela med andra:    

Kommentarer
Gullsing säger:
Stackars dej. Jag vet lite om det där med att vara allergisk.

Gilla
Postat 2009-04-22 23:30  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet