Stöd Ukraina

Insaneapes blogg

Söndag 27 Juli 2008 - Mussoorie

Mussourie i disigt regn

Idag så fick vi för oss att besöka Mussourie som ligger strax över oss på berget. Mussourie ska vara populärt under denna period och jag hade hört en hel del om staden innan vi kom hit till Indien.

Tydligen så jämför de det lite med Daramsala vilket har varit skälet till att jag inte känt ett måste över att ta mig dit men såhär i de sista dagarna så var jag tvungen att kolla in det.

Vi beställde en taxi till klockan 11 och så fort vi tog första steget ut genom dörren så kom monsunen och hälsade på. Kraftigt spöregn gjorde oss sällskap under den 60 minuter långa bilresan uppför berget.

När vi kom fram till Mussourie så var det otroligt disigt och regnigt. Man kunde inte se 10 meter utanför kanten men ändå så insisterade de olika Indierna till att vi skulle besöka utsiktspunkterna. Mussourie är en riktig semesterby med en massa småaffärer och någon sorts tivoliplats. De är kända för sina trähandverk och trolleristånd.
Här i staden kan man hyra en häst för att ta sig runt. Det är absolut ingen kontroll på om man kan rida eller ej så det är bara att hoppa upp på en av hästarna och inleda resan runt på stadens gator. Jag var väldigt intresserad av att testa detta men det ständiga regnet fick mig att avstå.

Vi tog den 400 meter långa linbanan upp till toppen av Mussourie för att bevittna den dystra, disiga nöjesplatsen. Här fanns massvis med små stånd och olika typiska tivoliaktiviteter. Man kunde få sitt kort taget i traditionell Indisk utstyrsel, men det såg så gräsligt ut att vi undvek det med glädje.

Efter lite shoppande så besökte vi en av de lokala restaurangerna där jag lyckades få beställa lamm rostbiff som faktiskt smakade bra.

Fem timmar efter att vi anlänt till staden så tog vi oss tillbaka till stadens taxitorg där vår chaufför hade väntat hela eftermiddagen på att köra oss hem. Ja, man kan undra lite vad han haft för sig under dagen. Det verkade som att han bara suttit i ett av caféerna och väntat på oss.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet