Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Lördag 25 Januari 2025 - San Juan del Sur

Mot havet!

Jag tyckte verkligen om Granada, men till slut blev längtan efter havet och att få bada lite för stor. Så jag satte mig strax efter elva på en kycklingbuss, lokalbefolkningens namn på dessa bussar som ibland fraktar både folk och fä, till Rivas. Där fick jag byta till en annan lokalbuss som tog mig ut till San Juan del Sur som är en populär liten by precis vid havet. Hit kommer både inhemska och utländska turister och stora delar av den här lilla staden lever helt på turismen. Det märks på priserna då den nivån är betydligt högre än på de städer jag tidigare besökt.

Själv har jag hyst in mig på ett litet hotell, som ligger klart högre i pris än vad min budget egentligen tillåter. Men så är mitt rum å andra sidan riktigt fint, med en stor dubbelsäng och ett väldigt rymligt badrum. Tre dygn bokade jag det för och blir det så att jag stannar längre så har jag redan gått runt och kollat efter billigare boenden. Hittade ett ställe för mindre än halva priset, men då är det fläkt istället för aircondition. Tänker att jag nog kan stå ut med det några dygn.

Hunnit bekanta mig med San Juan har jag också gjort och det var ganska snabbt gjort. Den här staden är den klart minsta av de många städer jag besökt under här resan och det tar inte lång tid att strosa runt här. Trots det så är beachen skapligt lång. Vågorna blir inte särskilt stora här, förmodligen är det långgrunt. Får kolla imorgon. Trots det så vill man marknadsföra sig som en surfstad? Kanske finns det bättre vågor vid någon annan strand?

I vilket fall ska det bli riktigt skönt att få gå ned och njuta av vattnet och solen under några dagar här. Men först ska jag hitta något bra frukostställe.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet