Stöd Ukraina

Travellovers blogg

Söndag 14 Juni 2009 - Sverige
Resealbum: Montenegro

Montenegro = Wow!

Varför går en vecka så fort när man är utomlands? Det kan man undra, eller hur?
Montenegro var fantastiskt, sådan imponerande natur, sådana fina byggnader, sådan god mat... mycket var bra i landet, dessa exempel var bara en bråkdel av det.

Min vecka i landet gick som sagt, väldigt fort, dagarna rullade på. Veckan var fylld av olika upplevelser.
Det började första dagen på flyget till Montenegro, ungefär en halvtimme innan landning flög vi över landet och jag blev redan imponerad av landet från planet! Från flygplansfönstret kunde man se de höga bergen sträcka sig upp mot planet, det var verkligen vackert att få se allt detta från en sådan hög höjd. Efter landning på Tivats flygplats bar det av till Montenegros populäraste semesterort Budva. Runt 19.00 anlände vi till hotellet och checkade in, därefter begav vi oss mot Budvas Gamla Stad. Det var verkligen trevligt och mysigt att gå omkring i Gamla Stan då den erbjöd många gamla gränder och små affärer.

Nästa morgon var vi ju tvungna att utforska stranden när vi ändå var i Montenegro :) Hela förmiddagen och halva eftermiddagen spenderades på den stenklädda stranden med det klara vattnet. Resten av dagen gick åt till att ännu en gång utforska Gamla Stan och vi hade tur, för vi fick se ett brudpar och dess gäster på väg till kyrkan, det var en vacker syn som man inte glömmer!

Efter en dag i Montenegro var det dags att åka på en utflykt, den kallades "Canyons" men jag skulle nog påstå att benämningen "Montenegro runt" passar bättre som titel på den här utflykten.
Dagen påbörjades tidigt, redan runt kl.06.30 avgick turbussen från Budva. Under förmiddagen körde bussen längs med Montenengros kust och styrde sedan in mot landet, förbi Skadar sjön (den största sjön på Balkan), vidare förbi huvudstaden Podgorica och stannade till vid klostret Moraca, som låg inne i landet omgärdat av alla höga vackra bergstoppar. Efter besöket på klostret som var mycket fint, begav vi oss vidare genom slingrande bergsvägar till nationalparken Biogradska Gora. Där gjorde vi ett entimmes stopp där man fick utforska den vackra naturen som parken visade upp. En timme gick fort och sedan körde bussen oss vidare mot ravinen Tara, som är världens näst djupaste ravin, endast Grand Canyon (USA) är djupare. Ravinen Tara var självklart också mycket vacker, som precis allt i Montenegro :-) Efter många tagna foton (från min sida i alla fall, hehe) begav sig bussen mot vårt slutgiltiga mål: Nationalparken Dormitor. Även här säger jag att parken var mycket vacker, för det var den verkligen. Vi stannade till i mitten av parken, där hade man en underbar vy över den största sjön i parken som glittrade likt kristaller, runt sjön bredde enormt höga berg ut sig, dem var så höga att det var kvar snö på toppen! Hela 1½ timme fick man till fri disponering i det vackra naturlandskapet. När detta sista stopp var över, var det dags att köra från nordöstra Montenegro som gränsar till Bosnien och Serbien och bege sig tillbaka till västra Montenegro och Budva på den Budvanska rivieran. Dagen var väldigt upplevelserik och man fick njuta av många fina naturscenarior gång på gång!

Dagen efter utlykten "Montenegro runt" var man en aning trött, vädret var fint: solen strålade och det var säkert upp emot 30 grader. Därför återstod bara ett ställe där man kunde utnyttja det fina vädret bäst: Stranden! Timmarna flög iväg på den varma stranden och kvällen spenderades åter igen i Gamla Stan och även på Budvas strandpromenad, där det fanns mycket marknader som erbjöd många shoppingmöjligheter.

Nu hade det hunnit blivit onsdag den 10/6 (redan?) på min semester, eftersom föregående dag användes till att vila upp sig på stranden, så var det tid att åka på en utflykt. Denna gången bar det av mot Albanien och staden Shkodra. På förmiddagen korsades gränsen vid Sukobin. Passkontrollen vid gränsen gick snabbt och smidigt, inga problem. När gränsen var korsad fick bussen köra längs en grusväg, just då kunde jag inte sluta att undra om alla vägar såg ut så i Albanien? Men nej då, vi kom snart in på en asfalterad väg som tog oss förbi en del fattiga byar, att befinna sig i Albanien som är Europas näst fattigaste land var annorlunda och självklart spännande och intressant. Vi passerade många gånger åsnor som fick dra ett stort hölass, vi blev även stannade av både grisar och getter som gick mitt på vägen. När vi närmade oss staden Shkodra var fattigdomen väl märkbar. Väl i staden blev det bättre, fortfarande fattigt, inga bra trottoarer, många tiggare osv. Men ändå bättre än i förorterna...Vi besökte det arkeologiska museét i staden och stadens moské som är den största moskén i landet. Sedan fick man tid på egen hand, man visste inte riktigt vad man skulle hitta på i staden i 1 timme, stadens centrum var inte så stor, och många gator såg en aning riskabla ut. Vi gick runt en del trots detta och staden hade även många bra sidor, många gator var fina och nyrenoverade. När våran egna tid i staden hade gått ut, fick vi skjuts till fästningen Rozafa som låg på ett berg i utkanten av staden. Fästningen har varit ett skydd för många olika folkslag genom tiderna, besöket på fästningen varade i ca 30 min, det var väldigt varmt, därför var det en aning jobbigt att gå omkring utomhus. Fästningen var inte särskild stor, men man hade en väldigt bra utsikt över staden Schkodra. Timmarna hade rullat på i Albanien och det hade blivit eftermiddag, vilket betydde att det var dags att åter igen korsa gränsen mellan Albanien och Montenegro och tidigt framåt kvällen var vi tillbaka i Budva.

Nästa dag fick vi gå upp tidigt, det var dags för en utflykt idag igen! Vart? Läs vidare :-)
Morgonen började med att bussen körde längs den Montenegrinska kusten, men denna gången körde vi inte söderut som vi gjorde föregående dag mot Albanien. Idag körde vi norrut, mot ett nytt land, Kroatien!
Ungefär 2½ timme senare var vi framme vid kuststaden Dubrovnik. Här fick vi utforska staden på egen hand och vi började med ett köpa en biljett till stadsmuren som går runt hela gamla stan. Härifrån hade man en mycket vacker havsutsikt och en fin vy över hela staden. När vi hade gått runt på hela stadsmuren gick vi runt i staden och tog en snabb lunch. Efter lunchen gick vi till gågatan Stradun och köpte världens godaste glass, bokstavligt talat! Jag måste säga att det faktiskt var den godaste glassen jag smakat, herregud vilken gudomlig smak den hade... jag skulle kunna åka tillbaka dit endast för glassen!!! :D I alla fall, tillbaka till reseberättelsen, efter glassen, hade vi inte så mycket tid kvar i staden tyvärr, det var mycket som man inte hade hunnit med att se, det som gjorde mig mest besviken med besöket i Dubrovnik var att alla affärer var stängda. Det var katolsk helg, därför gick det inte att sälja någonting alls i affärerna, det var bara restauranger och cafeér som var öppna. Det var verkligen synd då jag hade hoppats inhandla något fint från Kroatien, men vad ska man göra, det får bli nästa gång! :) Tidig kväll var vi åter igen i Budva och efter en väldigt fin dag i Kroatien, orkade man inte göra så mycket mer, det var bara att gå och lägga sig!

En dag hade vi kvar innan flyget tillbaka till Sverige avgick, då vi hade åkt på två utfykter i rad, gick vi till stranden idag för att njuta av det fina vädret. Den sista kvällen spenderades bl.a. i Gamla Stan och det blev även en fin middag på restaurang Porto för att avsluta semestern på bästa sätt :-)

Vi vaknade upp tidigt på lördagen den 13/6 för att packa, det hade blivit dags att åka hem, ännu en gång undrar jag hur en vecka kunde gå så fort? :-) Vi checkade ut från rummet 10.00 och promenerade bort till den vackra Gamla Staden som man verkligen inte kunde få nog av! Vi upptäckte en mycket vacker strandpromenad på andra sidan om Gamla Stan, där gick den sista tiden åt och framåt eftermiddagen blev vi upphämtade av transferbussen som tog oss till Tivats flygplats, vid 18.00 lyfte planet och tre timmar senare landade vi på Landvetter flygplats med många vackra minnen med oss i bagaget.

Några råd om man funderar på Montenegro:
-Budvas havsbotten består av stenar, såvidare ni inte vill skära upp fötterna så ska ni packa med er badskor!
- Många svenskar har inte hittat hit, men tänk på att andra folkslag har gjort det, t.ex. ryssar. Även om det inte finns mycket svenskar är det fortfarande mycket turister som åker till landet. Jag skulle nog tro att Montenegro för ryssarna, är som Mallorca för svenskarna, menyer på ryska, skyltar på ryska, utflykter på ryska. Och åk för guds skull inte på en rysk guidad tur till Kroatien, tro mej, det är inte underhållande ;-)
- Prova att köpa en tur från gatan, man kan ha tur, men man kan ha otur, du sparar i alla fall mycket mer på att köpa en tur från gatan än att köpa en tur med bolaget du åker med. Jag köpte 2 av 3 utflykter på gatan, den första var bra, men den andra blev lite mindre lyckad, men om jag hade kunnat ryska hade nog den andra utflykten också kunnat bli bra!
- Många kan inte engelska, ryska fungerar bäst, även tyska kan gå bra.

Jag vill bara sammanfatta den här texten med att säga att fler borde åka till Montenegro, landet är fortfarande relativt outforskat och inte många svenskar har hittat hit än tyvärr. Montenegro är ett av Europas vackraste länder och landet erbjuder mycket för många olika resenärer. Alla kan nog hitta sitt eget guldkorn i detta fantastiska land. Åk till Montenegro! Ni kommer inte ångra er! :-)

Ha de bra!

/Travellover

P.S. Kollade mitt besökarantal idag och jag har nått över 8.000 gränsen, jag vill bara tacka till alla som har besökt min sida!
Dela med andra:    

Kommentarer
Najno säger:
Postat 2011-10-22 18:10  Anmäl
Pappabo säger:
Tac för din fina berättelse, jag håller med, var i Montenegro förra året och t-bax igen nu i September. Personligen behöver jag två veckor för att hinna med så mycket som möjligt. Tilläggas kan att prisnivån är bra, särskilt om man går på upptäcksfärd i dom mer lokala affärerna, gott vin oxå..

// Pappabo
Postat 2010-07-10 18:41  Anmäl
Ivan säger:
För många år sedan var jag i Montenegro. På den gamla Jugoslavientiden.
Verkar som om inte så mycket har förändrat sig. Har stor nytta av din fina berättelse.
Planerar att åka till Montenegro i september. Flyg med ScandJet till Split. Hyra en bil där och sedan åka utefter hela kusten via Makarska Riviera, Dubrovnik fram till Montenegro. Då har man bilen där och kan göra rundturer i landet. Kanske också Albanien om man kan ta med hyrbilen dit. Måste kolla.
Hoppas få återkomma till dig om mer info när planerna mognat.

Ја ћу се вратити к вама више савете о томе када планира сазрела.
Postat 2010-04-05 17:21  Anmäl
Istrid säger:
Imponerande reseberättelse.Vilken inspirationskälla du är. Hur mycket hinner du på en vecka?? Jag ska självfallet åka till Montenegro.
Postat 2009-07-29 19:10  Anmäl
Mape säger:
Tack för en trevlig guidning genom Montrenego,låter mycket spännande,gillar när det är genuint.
Postat 2009-06-18 22:38  Anmäl
Mariana säger:
Blev inte mindre sugen på att åka till Montenegro efter din reseberättelse.. :-)) Tack för dina upplevelser och tips!
Postat 2009-06-17 01:06  Anmäl
Esselde säger:
Marika, du skriver trevligt och lockar mig verkligen till Montenegro!
Tackar/ Sune i Kalmar
Postat 2009-06-15 23:37  Anmäl
Ynnej1976 säger:
Hej Marika! Sa kul och spannande att lasa om dina upplevelser i Montenegro. Jag blev jattesugen pa att aka dit nu! Jag befinner mig i Istanbul for tillfallet....om du undrar varfor jag inte anvander vissa svenska bokstaver ;)
Postat 2009-06-15 20:58  Anmäl
Gunillas säger:
Vilken trevlig berättelse! Jag får lust att åka dit BUMS!!!
Kommer du att lägga in ytterligare foton?
Gunilla
Postat 2009-06-15 09:52  Anmäl

Sida:123Nästa
Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Naturkatastrofer i USA
12 år sedan
Så var man hemma
13 år sedan
Det har blıvıt dags....
13 år sedan
VARMT!
13 år sedan
Quad Safari
13 år sedan