Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Torsdag 27 December 2018 - Dambulla

Mitt i landet.

Vi befinner oss i den lilla staden Dambulla som inte är så mycket att skriva om. En trafikerad storgata där bussar till andra resmål drar fram, några sidogator och inte så värst mycket mer.

Ett par mil utanför staden ligger världsarvet Sigiriya som är en jättelik klippa uppskjuten rätt ur marken. Den har använts sedan något tusental före Kristus. På toppen finns rester av byggnader och stora pooler som använts som vattencisterner. Uthugget i den över 100 meter höga klippan finns även ett otal grottor som använts som bostäder. Den är även utsmyckad med fresker på ett flertal ställen. Det är ekstremt jobbigt att ta sig upp på toppen via tusentals uthuggna trappsteg utefter klippväggen och särskilt i den värme som var när vi anlände strax före lunch. Rune bestämde sig direkt för att inte ens försöka , medan Stefan och jag ändå påbörjade stigningen. När vi passerat ett antal stenbumlingar efter ett tag såg vi dock en kö på något tusental personer före oss och insåg att om vi skulle kunna ta oss upp så skulle det ta timmar. Så vi vände.

På vägen till klippan så blev vi bekanta med en lekfull hund. Snäll och trevlig, men väldigt lekfull. Vi träffade på jycken en stund senare när den mött en grupp kineser och försökte få kontakt med dem. De ryggade dock och såg mest rädda ut så jag kallade till mig hunden och busade en stund med den vilket lockade fram världens skratt och hejarop från gruppen, samt en mängd av foton.

Dambulla är även bas för ballongflygningar. Det är nu torsdag morgon och Rune och Stefan tog sig upp i ottan för att testa på detta. Själv befinner jag mig vid vårt boende för att spana och se om jag får en skymt av dem. Men vinden tog dem nog åt ett annat håll idag.

Mot östkusten drar vi senare idag/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan