Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Fredag 28 December 2018 - Trincomalee

Ballongfärden

Jag sov lite oroligt natten före flygningen då jag kände mig lite nervös inför min första ballongfärd. Vaknade till och med före innan klockan ringde och kvart över fem på morgonen kom en bil för att hämta oss till uppstigningsplatsen.

När vi kom fram så fick vi en mindre frukost, bestående av kaffe ocnh macka. Vädret var vid den tiden på morgonen disigt och det var en stund osäkert om flygningen verkligen skulle bli utav, men efter en stund så började de blåsa upp ballongerna. Tio minuter senare så var det klart för avfärd. Korgarna bestod av fyra bås för passagerna samt ett stort bås för skepparen i mitten. Efter de nödvändiga kontrollerna av brännare och dyligt så lyfte vi sakta och säkert upp till 400 meters höjd. Utsikten däruppe ifrån var strålande när vi for fram i 13 km/timme. Det satt en kamera monterad utanför korgen. Den tog film av färden och även av oss så det finns dokumenterat på en usbsticka som Stefan köpte. Landningen skedde sedan efter en dryg timme på en lerig åker och därefter så förärades vi med champagnefrukost. Vi fick även i uppdrag att dela ut pennor till den stora åskådarskara av ungdomar som samlades vid ballongen.

Därefter var det avfärd med bil tillbaka till boendet. En mycket trevlig upplevelse.

Två timmars bussresa senare så anlände vi till Trincomale. För en gångs skull så hade vi tagit in på ett riktigt hotell. Vi hade lite förhoppningar på staden om att här skulle finnas lite barer och restauranger vid stränderna , men Trincomale visade sig vara en besvikelse. Två små huvudgator fyllda med småaffärer och en stor busstation och i övrigt inget mer att skriva om.

Vi stannade en natt och drog sedan vidare till Uppuveli som ligger någon halvmil norr om staden.

/Rune
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
1 vecka sedan
Två etapper klara två kvar.
3 veckor sedan
Sista rycket!
3 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
4 veckor sedan
Stillheten.
5 veckor sedan