Stöd Ukraina

Cingelssons blogg

Fredag 25 Maj 2007

Med Porschen på bilsemester...

För att vara lite ”flygplats chic” valde jag mina nya platåskor men redan innan vi landat i Aten hade jag lite ont… När det sedan visade sig att vi skulle få stå den 1h långa bussresan till Pireus var mina fötter inte glada. För att ta tänka på annat spanade jag frenetiskt ut genom fönstret och förutom IKEA och halvbyggda hus såg vi en hel del fina bilar i trafiken - bland annat en svensk registrerad Porsche!! Vem tar Porshen på bilsemester till Grekland??

I Pireus tog vi en snabbfärja, en sk. ”Flying Dolphing” ut till Eginastad på Egina och var framme på 40 min. Efter att ha frågat på några ställen hittade vi Hotel Plaza där vi fick rum med balkong ut mot vattnet för 30 EUR natten. Efter att ha orienterat oss lite, ätit vår första mossouka och smakat det inhemska ölet Mythos somnade vi gott.
Egina är en lite ö som man lätt tar sig runt så på söndagen hyrde vi en moppe och tog oss tvärs över till Agia Marina och öns stolthet; Afeatemplet. Platsen är dramatisk och med utsikt över hela ön ligger detta tempel från 490 fkr som stod som förebild till själva Parthenontemplet på Akropolis! Enligt myten så var Afea en vacker jungfru som flydde från Kreta och kung Minos heta kärlek och templet skall vara byggt på den plats där gudarna hämtade henne. Det är det bäst välbevarade doriskatemplet i Grekland och Afea är öns skyddshelgon.

Dagarna på Egina följdes sedan av små utflykter, tsatsiki, härliga sallader och mera Mythos. Ett av våra favorit ställen blev den lilla fiskebyn Perdika som ligger i en liten bukt med utsikt över ön Moni. Vi träffade även ett gäng seglare med svenskflagg fast de bestod av; 1 Finsk, 1 Australiensare & 1 Engelsman!! Vi umgicks med dem några kvällar och hade väldigt trevligt bla var vi på Pedros en underbar restaurang med smaskiga mezes – rekommenderas!

En dag tog vi även en lite båt ut till grannön Angistri men i jakten på den perfekta stranden gjorde vi ett enda fel och hamnade på vägen som inte fanns på kartan… Efter en halvtimme i gassande sol tog vägen slut och vi hade hamnat i en bokstavlig sopptipp:-( Det var bara att traska tillbaka samma väg, båda kände vi av skoskav, kroppen skrek på vatten och humöret var inte på topp. Men allt det försvann så fort vi kommit fram till en liten restaurang och resten av dagen var underbar – Martin passade även på att bada.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet