Stöd Ukraina

Trixies blogg

Torsdag 24 Mars 2011 - London

Med fötterna i ett akvarium

Jag har fått mjuka fötter! Trots att jag vandrat omkring på Londons gator i snart tre dagar så är mina fötter vid prima liv. Hemligheten finns hos Fab Fish på 789 Fulham Road och några hundra fiskar som mjukat upp mina fötter. Metoden heter fisk spa eller fiskpedikyr och går alltså ut på att fiskar ska äta upp förhårdnaderna på fötterna. När jag först hörde talas om detta fenomen såg jag framför mig pirayor som kalasade på mina stackars fötter. Men som vanligt tog nyfikenheten tog överhand och jag beställde en tid på nätet hos Fab Fish för att fräscha upp dem.
Tyvärr tänkte jag inte på hur lång Fulham Road är när jag bestämde mig för en promenad från Sloane Square. Väl framme på Fab Fish, med väldigt trötta fötter, fick jag en ordentlig fottvätt och sedan var det dags att träffa ”Doctor Fish”; ett helt gäng med Kangalfiskar (Garra Rufa Obtusa på latin) från familjen karp. Denna fiskart kommer ursprungligen från Turkiet eller Mellanöstern där de lever i floder. Under de senaste åren har de blivit populära fotvårdsterapeuter, inte minst för att de sägs ha en bra effekt på psoriasishud, och salonger eller spa med ”Doctor Fish” finns lite överallt i London.

Efter tvätten fick jag slå mig ner på en bekväm stol och stoppade ner fötterna i ett eget litet ”akvarium” eller balja med fiskar. Till min lättnad hade de inga tänder, utan de var små beskedliga djur som möjligtvis kittlades. Men de verkade tycka om mina stadströtta fötter och knaprade ivrigt på.
Det kittlade lite grann, det måste medges, men efter en stund glömde jag bort det. Satt istället och pratade med de andra kunderna; en ung tjej som var där med sin mamma tog ett foto med sin iphone för att skicka till sin storebror. Han vågade inte följa med. En annan tjej hade lunchpaus från en affär i närheten och ville se om det här var något för hennes trötta fötter. Alla var vi lika förundrade över dessa små terapeuter.
Fyrtio minuter senare var min lyxiga pedikyr över, 34 pund hade bytt ägare och mina fötter var gladare och piggare än på länge. Men framför allt kunde jag pusta ut; alla fiskarna överlevde!

Fab Fish
789 Fulham Road
SW6 5HD
London

http://www.fabfishandbeauty.com
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet