Stöd Ukraina

Trixies blogg

Måndag 21 Mars 2011 - London

Kungen av London

Jag har träffat kungen av London. En välpolerad femtio plussare, modig som ett lejon och smidig som en panter. Nu är det ingen i medlem i den kungliga familjen jag tänker på utan Cooper. Mini Cooper. Denna fantastiska skapelse som med sina dryga femtio år fortfarande kan trotsa köer, kanter och bussar.

Egentligen hade jag tänkt ta pulsen på den kungliga bröllopsyran i London med en Royal Tour med företaget Small Car Big City. Ville lära mig mer om Prins William och Kate och allt kungligt i London. Istället blev jag helt trollbunden av känslan av att åka runt i London i en Mini Cooper och av en makalös historia om hur två Londonkillar förverkligade drömmen om att arrangera guidade turer i hundkoja.

Företagets vd Robert Welch, iförd kritstreckrandig kostym á la sextiotalet, hämtade upp mig vid The Old Star Pub i närheten av St James’s Park och med Beatles i högtalaren startade vi turen och en otrolig upplevelse ur ett alldeles nytt perspektiv. Vi körde om bussar, snirklade runt på smala gator och trixade oss fram i köerna – detta mitt under den mest trafikintensiva tiden på dagen.

Robert berättade hur han under sin studietid upptäckt vilken uppståndelse han väckte när han körde runt i sin Mini. Folk log och vinkade och då började drömmen ta form: tänk att köra guidade turer i London med en Mini Cooper! Något år senare träffade Robert en kompis som också var ägare till en Mini och tillsammans började de smida planer och renovera bilar från 1960-talet. Exakt femtio år sedan den första Minin rullade ut på Londons gator såg Small Car Big City dagens ljus. Två år senare har företaget nu fem bilar och är en av de mest populära turerna i London enligt Tripadvisor. Och jag håller med; att åka runt i en Mini är makalöst roligt och spännande. Dessutom besitter Robert otroliga kunskaper om precis allt i London: stort och smått. Visste ni till exempel att det Duke Wellingtons näsa sitter inmurad i Admrality Arch? Eller vad säkerheten kommer att kosta under bröllopet? Vilken är Londons äldsta hattaffär?

Jag känner mig numera som monarkistisk förespråkare som svär absolut lydnad till kung/drottning Mini Cooper. Nästa gång ska jag överraska familjen med The Italian Job-turen. Då får man åka omkring iförd en keps och känna sig som Michael Caine!

http://www.smallcarbigcity.com


Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet