Stöd Ukraina

Suziqs blogg

Torsdag 11 Oktober 2007 - Tokyo
Resealbum: Tokyo, Japan

Mat

En av de stora fördelarna med att vara här är maten. Jag verkligen älskar japansk mat. Det är så mycket jag inte har testat ännu men min plan är att ge mig på det mesta. Har givetvis ätit en del sushi. En av mina favoriter är ålsushi.

Ett av mina problem här är att jag inte alltid vet vad jag har ätit. Alla restauranger har inte en meny på engelska och har man tur så kan de ha bilder, men det hjälper inte alltid. Det är bara chansa. Häromkvällen var jag på en ganska enkel restaurang. Beställde lite soba (nudlar) och till det ville jag ha yakitori. Jag ville ha två spett och servitrisen föreslog att jag skulle två olika sorter och jag tänkte why not. Ena spettet var fläskkött och var helt ok, medan det andra var inte vad jag hade tänkt mig. Det var först när jag såg spettet som jag förstod vad hon hade försökt säga på engelska – skins. Det var mao ett spett med kycklingskinn. Kan vara gott tillsammans med kyckling, men bara äta skinn, nej tack.

Igår kväll var jag på en fantastisk restaurang som endast serverade tempura. Tror att jag har testat det för många år sedan, men det var inget minnesvärt. Igår blev jag dock frälst :-)
Jag bad om att få en mix av fisk, skaldjur och grönsaker. Underbart gott! Skaldjuren hade jag ganska bra koll på, men en del av fisken var helt nytt för mig. Fick en bit som var väldigt fast i konsistensen, lite gummiaktig, men riktig god.

Till lunchen idag provade jag på något nytt. Vi gick till en restaurang som bl a serverade okonomiyaki och yakisoba. Okonomiyaki är som en slags fylld pannkaksomelett där man kan ha i allt från grönsaker, skaldjur, fläskkött. Ovanpå häller man en okonomiyakisås (soyabas), tunna spån av torkad fisk (rökig smak) och även lite majonnäs om man känner för det. Japansk snabbmat när den är som bäst. Det roliga var att varje bord hade en stekplatta så man fick tillaga maten själv. Lunchen är prisvärd här. På de flesta ställen har jag betalat runt 1000 yen, vilket är ungefär 65 kr. Godare och billigare än i Göteborg.

Ikväll efter jobbet gick jag förbi Mosburger, som är en japansk hamburgerkedja. Min kollega hade talat sig varm om dessa hamburgare. Beställde en cheeseburgare, helt ok. De hade en massa mer japanska varianter som jag får testa någon gång.

Mmm, det är så gott med mat.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Reflektioner II
16 år sedan
Reflektioner I
16 år sedan
So lucky!
16 år sedan
Doing business in Japan
16 år sedan
Big Japan – Puroresu
16 år sedan