Stöd Ukraina

Gunilla123s blogg

Söndag 22 Februari 2015 - Hué

Mardrömsfärd på nattbuss mot Hanoi

Sista dagen i Hue, lämna hotell Nhat Le Hotel, kan rekommendera det, om man vill ha en lugnt ställe till bra pris.
Skulle ta nattbussen kl 17, så hann med en promenad i nya kvarter. Hittade ett mysigt fik, var enda västerlänningen där. Älskar verkligen deras kaffe, är så otroligt gott. Svart och utan socker ska det vara. Lyckades gå vilse när jag skulle hitta tillbaka till hotellet, inget ovanligt när det gäller mig, men motion skadar inte.
Har ju åkt buss genom landet med Sinh Tourist, som verkligen är ett bra bussbolag. Rekommenderas verkligen, rena och fräscha bussar, ordning och reda. Säger ifrån om gäster är högljudda när det är sleeping bus. Men eftersom det här med tet, nyåret, skapat en del problem, kunde jag inte resa med dem från Hue till Hanoi. De hade anlitat ett annat bolag, är osäker men de hette något liknande Dhoc Tun, typ. Varning för detta bolag!!!!
Kände direkt när jag såg chauffören när bussen kom nästan en timme för senad. Stirrig, gapig, inte trevlig.
Det här med våra bokade platser stämde inte heller, de som bokat från Hue hade han gett till locals. Men man ska inte reta mig, så jag fick skaplig plats ändå. Busens skick är inte alls som Sihn Tourists bussar. Det kan man förbise med om det andra varit ok.
Men så började mardrömsfärden, han körde som en kamikazepilot, med mobilen i ena handen samtidigt som han styrde med den andra och tutade oavbrutet. Snacka om simultanförmåga. Kan väl tillägga att det var näst intill omöjligt att koppla av.
Bussen var fullbokad men ändå stannade han och plockade upp locals så gångarna var fulla med folk som låg där. Trafiksäkerhet, vad är det? En tjej framför mig spydde så det stod härliga till. Sleepiingbus, blev nightmarebus.
Var glad när vi klockan 6 landade in i Hanoi. Då började nästa helvete.....
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet