Stöd Ukraina

Gunilla123s blogg

Måndag 23 Februari 2015 - Hanoi

Jävlas inte med en irriterad och trött Gunilla, varning för taxi i Hanoi

Så klockan sex på morgonen landade jag in i Hanoi, äntligen framme och mycket sömn hade det inte blivit. Bokade hotell igår, Artisan Boutique Hotel, ligger vid sjön och ett stenkast från de gamla kvarteren.
Det är oxå en sak som irriterar mig, alla dessa taxichaffisar som står och skriker och nästan tar tag i en när man ramlar av en buss. Speciellt i detta fall, när humöret inte var på topp precis.
Så när en taxichaffis kommer fram och svarar ja på min fråga om taxameter, tar jag den. Mitt dumma nöt. Hade jag läst i min guidebok lite bättre, hade jag inte hoppat in i hans bil.
Taxameter hade han, en galopperande sådan, i början hände inte mycket men så rasslade det till och när summan stod på över 700 tusen dong, fick jag nog och skrek. Han förstod nog inte allt jag sa då jag övergick till väldigt fula ord på svenska. Nu stannar du och släpper av mig. Förstod att det var en scam. Hur mycket vill du betala frågar han då, gav honom 100 tusen och så slängde han ut mitt bagage i gatan. Jo men, välkommen till Hanoi, Gunilla :-)
Bra start på dagen, nu kan det bara bli bättre. Så en varning, kolla vilka du åker med, vilka taxibilar mm.
Men dagen blev bra i alla fall. Startade med gofrulle och så en härlig promenad runt sjön i väntan på att mitt rum skulle bli klart för incheckning. Härligt att se alla människor så tidigt på morgonen som springer, går, mediterar, dansar salsa, gympa i grupp mm. Så det blev även en stunds meditation för mig med.
Dagen tillbringade jag på mina 2 ben, inga taxis här inte. Vandrade runt lite spontant, besökte tempel som jag råkade på.
Kan väl säga att jag gillar Hanoi så här långt, om man bortser från taxichaufförer då förstås
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet