Stöd Ukraina

Gunilla123s blogg

Lördag 14 Februari 2015 - Hoi An

Lurad, Cykeltur, Gamla Stan

Vaknade upp och var i Hoi An, klockan var 7.30 på morgonen och jag hade sovit som en stock.
Blev lurad av en j-a moppetaxi. Sa några väl valda ord på svenska till honom. Hatar att många utgår från att lura oss turister. Tråkigt, för man blir på sin vakt mot alla och misstänksam.
Kom till Hotell Golden Dragon, ett nytt hotell, endast 2 månader gammalt. Rekommenderas! Läget är perfekt, lugnt och tyst område. Lika långt till stan som det är till stranden. Man får låna cykel utan kostnad. Så efter en frukost och välbehövlig dusch, man luktar ju inte mumma precis efter ett dygn på resande fot, så hojade jag iväg.
Mot beachen, Cua Dai beach. tog väl ungefär 10 minuter på cykel. Cyklar genom byar, risfält, över flod. Vackert, så vackert! Här kan du välja om du vill ligga på solstol eller finna en egen bit av stranden. Finns något för alla.
Små trevliga restauranger där man äter för en billig penning. Blev några timmar i solen. En liten parentes, hittade inte cykeln när jag skulle hem. Visste var jag ställt den men den var flyttad. Hade ju absolut inte lagt på minnet hur den såg ut. Men efter lite letande hittade jag den. Fanns inte så många cyklar kvar, då klockan var ganska mycket
Kvällen gjorde jag stan med en vän. Mycket vackert i gamla stan, vid floden och bron över till andra sidan. Alla dessa vackra lyktor som tänds på kvällarna. Ett riktigt konstverk. Blev ett antal färsköl, som nästan kostar gratis mycket snack om smått och stor och skratt, innan jag vandrade hemåt. En sak som är lite tråkig, är ju alla moppetrafik som pågår. Varför kan man inte göra gamla stan moppefri åtminstone. Lite stressigt att gå och försöka se sig omkring, när det tutas oavbrutet omkring en. Det drar ner betyget lite. Gör en trafikfri innerstad, det kan inte vara så svårt, att dirigera om trafiken. Tips från coachen :-)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet