Stöd Ukraina

Gunilla123s blogg

Söndag 15 Februari 2015 - Hoi An

Kultur och strand

Uppe med tuppen, trots öl och sent igår. Ville vara i Gamla Staden tidigt. God frulle på Golden Dragon. Stora och fina rum med balkong och soluppgång och granne med risfältet. Man blir lycklig och glad bara av att gå ut på balkongen på morgonen och se detta vackra.
Parkerade cykeln och begav mig till fots. Man köper biljett och då ingår entré till 5 valfria sevärdheter. Jag var påläst, någorlunda i alla fall, visste vilka platser jag ville besöka. En del tempel är till och med gratis att gå in i.
Verkligen vackert och många fina byggnader.
Denna gamla stad finns på Unesco:s världsarvslista. Jag besökte:
Hoi Quan Phuc Kien (Fujians kinesiska samlingshus) som grundades i slutet av 1600-talet. Här snackar vi gamla, väl bevarade och restaurerade byggnader, med en fantastisk historia.
Hoi An:s folkloremuseum. Intressant. Fick lära mig hur man vet om det är äkta silke eller inte. Man tänder eld på det och luktar. Luktar det bränt hår är det äkta, annars inte. Mjukheten och strukturen på silke avgörs hur många tvättar det är tvättat i. 1,2 och 3 tvättar, där den 3:e tvätten ger det mjukaste och dyraste silket. Jag köpte en sjal i första tvätten, gillar när det är struktur och "levande".
Cau Nhat Ban (den japanska täckta bron) byggdes i slutet av 1500-talet av japanska köpmän som bodde i Hoi An. I brons norra ände står det lilla templet Chua Cau, som jag även besökte.
Tranfamiljens tempel, 200 år gammalt, byggt till minne av Trans förfäder som flyttade från Vietnam till kina.
Chua Quan Cong, tempel, byggdes i mitten av 1600-talet till minne av Quan Cong, den medlem i den taoistiska gudaskaran som bringar tur och beskyddar de resande.
Hittade ett mysigt ställe att käka lunch på och testade en Hoi An:sk specialitet. Con Clau, en nudelrätt som smakar riktigt gott. Första måltiden som jag klarade helt med pinnar. Hurra för mig.
Köpte lyckoamuletter till mig och mina musketörer, i ett tempel. Jag är född i tuppens år. Anna i ormens och Erik i hästens år, enligt kineserna. 2015 är getens år, om jag inte är helt ute och cyklar.
Hem efter full av kultur. Byta om till badkläder och hoja iväg mot stranden. Tog en annan väg idag och där blev man stoppad. Man skulle betala för att ställa ifrån sig cykeln och återigen, höll jag på att bli lurad. Men hotade att ta cykeln därifrån. Då gav han med sig. Lärde mig sedan att ställa cykeln direkt vid restaurangerna om man ville nyttja deras solstolar.
Som middag blev det bröd opla, som jag köpte i ett gatstånd, deras sprödbakade baguette med omelett i och grönsaker. Fås för ett spottstyver och mycket gott.
Tog en liten shoppingrunda på kvällen och inhandlade några linnen och en t-shirt. Bra priser.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet