Stöd Ukraina

Mathilda86s blogg

Tisdag 22 December 2009 - Dar es-Salaam

Lunch pa ett lyxhotell i Dar Es Salam, har ska det vara fiiiint!

..ska lite kort beratta om barnen vi traffade i Zimbabwe.
Vi akte till ett alderdomshem dar vi fick traffa nagra av de foraldralosa barnen som fanns i omradet. Nagot barnhem fanns inte ens for att regeringen inte gett nagra pengar till det, utan alla barnen var fosterhemsplacerade hos en slakting eller nagon annan som forbarmat sig over barnen. Manga av dem var foraldralosa pga AIDS, och manga av barnen var aven smittade men fick vard pa ett naraliggande sjukhus. Vi traffade barnen pa ett alderdomshem i deras gemensamhetslokal, huset Gud glomde ungefar... Nar vi delat ut pennor, kritor, klader, mjolkersattning och nappar till barnen sa gav vi aven lite glasogon och varselvastar till ge gamla. Nar en liten del av gruppen skulle aka hem sa fick jag och nagra till en liten rundtur av en av eldsjalarna, James. En helt underbar manniska som kunde gora sa mycket av sa lite!! Rummen som de gamla bodde i bestod endast av en fallfarig sang, lite trasiga klader som hangde pa ett racke och nagra platburkar under sangen som de at ur. Myggnaten som hangde ovanfor sangarna var inte ens impregnerade, de var donerade till alderdomshemmet just for att impregneringen gatt bort. Vi fick halla tillbaka tararna nar vi var inne dar.

Befinner mig just nu pa ett lyxhotell i Dar Es Salam i Tanzania som tillochmed skulle gora von Sjodin nojd, haha! Vi kande att det var dags for lite lyx och flard, lunchen kostade 200 kr...och det MED foratt!!!!

VI har alltsa akt genom Zambia och Malawi innan vi kom till Tanzania och det har varit langa bussdagar pa typ 55 mil med bussfester och dans i rullande buss med Mathilda "Sexy Bitch" Hermansson som dj. Och ja, lite Akon blev det allt!

Zambia var ett valdigt gront land, men eftersom vi bara i princip skulle lamna av de gamla och hamta upp de nya sa sag man bara landskapet utanfor fonstret och de campingar vi bodde pa. Efter detta kom vi till Malawi, och sa fort vi kom innanfor gransen sa sag man fattigdomen, det var hemsk. Barn som inte hade hela klader och tiggde mat. Nar vi nu stannat pa dagarna for att gora lunch sa har det samlats sakert 30 pers och kollat om det blivit nagon mat over, det ar beklammade att se, men lamnar man mat sa blir det slagsmal om vem som ska fa...usch..

Vi bodde pa tva olika campingar i Malawi, bada vid Malawi sjon, men pa grund av risken for att fa bilharzia (nagon acklig mask som letar sig in i blodsystemet..sen blir det strul..) sa badade jag inte vid strandkanten. MEN vi var ute och snorklade, det gar inte att jamfora med Egypten, men det var kul att ha gjort det. En annan grej som jag kan beratta ar att olen typ ar billigare an vattnet, sa det blev "nagra" ol i Malawi..hehe. Pa en av mina barnotor sa fanns 15 ol, men till mitt forsvar sa bjod jag mitt excellenta taklag.. Just det! Sista kvallen i Malawi sa askade det och regnade det som att hela himlen holl pa att rasa ner. Vi fick via Sverige hora att det pa nyheterna varit rapporter om att 200 personer dott i Malawi pga ett jordskred eller liknande, precis i samma omrade som oss. Lite creepy, men jag krop in i nagon annans myggnat for att jag var sa rad att jag holl pa att skita pa mig!

Jag har kopt lite souvernirer (tack Christer for att du lart mig att pruta, jag har sparat mycket pengar!), sa nu ar vaskan full kan jag saga.

Imorgon bar det av till Zanzibar dar vi ska fira jul, jattekonstigt.
Dela med andra:    

Kommentarer
Flicka80 säger:
Hej!

Var i Zimbabwe var detta "barnhem"?
=)

kram Anna
Postat 2010-03-23 14:43  Anmäl
Travelfun säger:
Låter som om du har det riktigt bra :-) Önskar en god jul till dig i söder :-) Ha det gott!
Postat 2009-12-23 00:00  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet