Stöd Ukraina

Legustas blogg

Onsdag 22 Februari 2012 - Papua
Resealbum: Indonesien

Lonely Planet har ALDRIG varit på Papua...

Raja Ampat (Fyra Kungar) är ett ö-paradis beläget pa indonesiska Papuas västra sida. Det sägs vara Indonesiens bästa plats för dykning. Med sin position på Indonesiens nordvästra spets flörtar det lite med Mikroindonesien samtidigt som det ligger rakt ovanför Australien. Biodiversiteten sägs på Papua påminna om Australiens där känsliga arter lyckats hålla sig kvar trots att de på många andra platser för längesedan petats bort från kartan.
När jag sitter i båten för att åka ut och snorkla i detta ö-paradis hör jag ett par tjeckier säga
"Dykningen här slår malaysiska Sipadan*".
Jag svarar med att SNORKLINGEN här slår DYKNINGEN i Sipadan.

LONELY PLANET HAR ALDRIG VARIT PA PAPUA; BEVIS 1
För att nå paradisöarna måste man först flyga in till Sorong. Jag och min vän läser i Lonely Planet att vi borde ta oss till ett turistkontor för att få information och att det där finns "Mycket trevlig och hjälpsam personal". Vem som än arbetade på detta turistkontor medan Lonely Planet besökte Papua måste ha slutat eller så är det helt enkelt så.... Att LP aldrig varit på Papua!
Personen på detta turistkontor talar om för oss att det finns två alternativ till boende i Raja Ampat och båda dessa alternativ är lyxresort. Båda resorten erbjuder dykpaket en vecka för cirka 20 000 Euro.

Min kompis: Heeey! Stopp ett tag! Det är vad vi tjänar ett år tillsammans i Europa. Glöm dykningen. Låt oss prata om snorklingen!
Mycket trevlig och hjälpsam personal: Okej...
Min kompis: Okej? Visst går det att snorkla?
Mycket trevlig och hjälpsam personal: Jag vet inte...
Min kompis: Du vet inte? Vadå? Vad har du att säga till alla backpackers eller studenter som kommer hit?
Mycket trevlig och hjälpsam personal: Ja det är ju dessa paket vi erbjuder...
Min kompis: Jaha? Så bara rika personer kommer till Raja Ampat?
Mycket trevlig och hjälpsam personal: hehhehe... ja...
Min kompis: Vad kostar hotellen då? Utan dykningen alltså
Mycket trevlig och hjälpsam personal: Just nu kan ni komma undan med bara 70 euro per person och natt!
Jag: MEN JÖSSES! Vi är STUDENTER. Vad kan du säga om homestay och lokala losmen i området?
Mycket trevlig och hjälpsam personal: Det finns enbart två resort.
Jag: Det betyder att du inte kan säga något för att hjälpa oss?
Mycket trevlig och hjälpsam personal: Hehehhee... Nej....

Både jag och min vän har varit länge i Indonesien så vi vet hur de lokala gillar att lura skjortan av den med vit hud. Vi går ut och bestämmer oss för att leta information på egen hand.

BEVIS 2:
Enligt LP finns det två alternativ att ta sig fran Sorong till Raja Ampat. Det första alternativet är att ta morgonbåten klockan nio eller fastboat klockan två. Så vi bestämmer oss för att ta oss till hamnen för att hinna den som går klockan nio. Taxichauffören tar oss förvirrat dit och verkar inte veta något om denna båt trots att han kör turister varje dag. På hamnen verkar inte någon annan veta något heller. Hamnkaptenen säger att han ringt alla bolag och att det eventuellt går ett kryssningsfartyg för 8000 SKR till Raja Ampat senare på dagen.
Jag: I var guidebok ska det gå en båt nio regelbundet varje dag. Hur kan INGEN känna till det?
Hamnkaptenen: Nej.... Det finns inte...
Jag börjar fundera på att leta en tändare så att jag kan bränna upp Hokus Pokus boken "Lonely Planet - Indonesia"...
Jag: Jaha... Så da finns det förstås ingen som går klockan 2 heller?
ALLA: JODÅ!!!
Taxichauffören vet absolut och säger att han ofta kör personer till den båten. Vi tar oss till den båten och betalar cirka 100 skr för att nå Raja Ampat.

BEVIS 3:
I Lonely Planet måste alla som når öarna betala Rp 500 000. Det nämnde inte någon om....

PARADISET ÄR SMUTSIGT
De där 70 euro per person och natt kunde vi snabbt glömma när vi kom till ett hotell där vi tillsammans betalade 35 euro per natt med AC, hot water, eget badrum och frukost. Vi sägs bo nära en fantastisk strand men när vi när dit ser vi bara stora stenblock fyllda med alla sorters sopor. Senare letar vi också snorkelpaket men de erbjudanden vi får ligger på 1500 SKR per dag och vi vägrar låta oss bli lurade på en sådan summa. Det verkade ettt tag som att vi skulle låsa in oss på hotellet under fyra dygn men så möter vi en herre som tycker synd om oss och lovar att göra allt han kan för att hjälpa oss. Men i slutändan ger han oss samma erbjudande 1500 SKR per dag så vi ger upp...
Dessutom säger han att vi kan få gratis snorkling om han kan få se på medan vi har sex.
GREAT! Antingen försöker de lura skjortan av oss eller så är de allmänt oseriösa och efterblivna.

Senare ser kvinnan i hotellreceptionen vår desperation så hon kontaktar en av hennes polare, Arif.
Jag var verkligen inte vänlig när jag mötte Arif och jag tänkte om att han försöker sälja något jävla snorkelpaket igen för 1500 SKR så ska jag spotta honom i ansiktet. Men han ger inget sådant erbjudande. Han säger istället att det är två bules som ska dyka med honom imorgon och undrar om vi vill följa med på båten och snorkla för 100 SKR per person och dag. Jag kvittrar JA men min kompis NEJ för att hon bränt sig på stranden tidigare.

Snart förvandlades Raja Ampat fran värsta till bästa platsen jag besökt! Med ett par tjecker och fyra dykinstruktörer åker vi sedan runt till öarna runt om. Jag ser under mina snorklingsturer skölpaddor, napoleonfiskar, nemos, sjöormar och: FYRA hajar! Alla firrar runt om är enormt oblyga och vi är de enda snorklarna och dykarna i vattnet. Raja Ampat har inte än fått allmänhetens dykare att öppna en ögonen och är ännu en dold skatt i havet. Senare lunchar vi på en vit sandstrand, en vit ö mitt i havet.
Vattennyanserna runt om denna strandö går från vitt, turkos och klarblå.
Runt om finns andra öar och vi ser en babyhaj simma runt oss medan vi äter.
Härifrån är en av Windowsbakgrunderna tagna.
Wow! Raja Ampat är inte bara den vackraste platsen jag sett i Indonesien. Även i världen.

BEVIS 4:
Tjeckerna som är med på turen börjar plötsligt att klaga över Lonely Planet. De tror inte att LP någonsin varit i Papua. Kvällen innan hade de gått till en restaurang som var rekomenderad i LP med "delikat och fantastisk mat". Maten de åt var mjöliga pommes och indonesiska köket var horribelt. Den värsta restaurangen de varit på.

Senare jämför vi även var LP fran 2010 med deras fran 2006. LP skall uppdateras varje år men vara LP-böcker är identiska.... Ja...

Lonely Planet har ALDRIG varit pa Papua...

• Sipadan: Klassats som en av världens bästa platser för dykning, malaysiska borneo. För att få dyka här måste man ofta sätta upp sig pa kö månader innan.

2011-08-02 @ 09:02:09
Källa: http://studentisultanstaden.blogg.se/2011/august/utkast-aug-2-2011.html
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet