Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Söndag 17 December 2023 - Lima

Lite kultur.

På min väg in till Trujillo har jag sett ett museum över Chan Chan, så jag besökte det i torsdags. Chan Chan var huvudstad i Chimuväldet (ungefär 1000-1466 enligt vikipedia). Staden var cirka 18 kvadratkilometer stor och är den största pre-columbianska staden byggd i Adobe. Detta är då I huvudsak lera som blandats med lite organiskt material och sedan bränts till tegelstenar. Här bodde ungefär 26000 innevånare och hela området håller på att grävas ut. Inne på museet så har man ställt ut en del av det man hittat och visar med foton och en stor modell hur det hela såg ut.

Två kilometer från museet finns själva utgrävningarna och det var ju bara en rask promenad i ökenhettan dit. Men det blåste en ihärdig vind så det var ingen risk för att svettas all för mycket. Utgrävningarna är då inte som nere i Luxor , Egypten, men ändå intressanta på sitt vis.

På fredagen fick jag då äntligen mitt efterlängtade dopp i början. Men det var definitivt ingen höjdare. Stranden här består av svart sand och det är väl inget problem, men där jag valde att gå i så lurade massvis med stenbumlingar under ytan några meter ut. Med påföljd att jag tappade balansen på de hala rackarna och dråsade omkull. Jag slog mig inte utan låg och guppade omkring där ett tag innan jag kunde ta mig in till stranden igen. Det fick bli det enda doppet i den staden.

Medan jag kommer ihåg det så ska jag nämna att de här stora fåglarna jag såg dyka efter fisk på Galapagos var pelikaner. De såg definitivt inte ut som de pelikaner man ser nere bland de grekiska öarna, men var säkert en endemisk art.

Min sista dag i Huanchaco gick bara åt till att vänta in kvällen och de nattflyg jag använder mig av. Mitt boende var hyggliga och lät mig använda rummet till sju på lördagkvällen så jag passade på att sova en del då jag sällan sover på planen.

Just nu är det mellanlandning i Lima innan nästa flyg tar mig till Cusco.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan