Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Tisdag 19 December 2023 - Cusco

Det märks att man inte är någon ungdom längre.

Det tog inte lång tid att flyga från Lima till Cusco heller. Eftersom jag inte heller har någon packning att vänta på så var jag snart ute ur flygplatsen och hittade en taxi som tog mig de sex kilometerna till Hostal Santa Ana som jag bor på. En synnerligen ärlig taxichaufför förresten, då min översättningsapp i telefonen inte fungerade för tillfället så tog jag fram kalkylatorn och skrev 25 sol som jag visste att maxpriset var. Han ändrade det själv till 20.

Efter att ha installerat mig och fått i mig en frukost så fladdrade jag in på närmaste resebyrå och bokade in mig på en färd till Machu Pichu. Det tidigaste tillfället det fanns biljetter kvar var dagen före julafton så det får väl bli min julklapp i år. Knallade sedan ned mot centrum och kollade in de delarna. Cusco ligger på 3399 meters höjd över havet och det är riktigt högt. Som jämförelse så ligger Katmandu i Nepal på endast 1400 meter.

Det har faktiskt gått elva år sedan Stefan och jag vandrade i de Nepalesiska bergen och det märks att man inte är samma bergget som jag kände mig som då. På tillbakavägen till mitt hotell så var jag tvungen att ta mig uppför en lång och brant uppförsbacke och jag fann för gott att avbryta efter halva vägen. Ramlade in på en restaurang och fick mig en "bangers and mash" och en pilsner innan jag fortsatte min mödosamma stigning. Upp kom jag, men det var tröttsamt. Vis av mina erfarenheter från Nepal så är jag normalt sett en plusvariant på hög höjd, men man behöver några dagar för att acklimatisera sig. Nu kom jag jag flygande från havsnivå, så det är inte underligt om det var lite tufft. Det blev en tidig kväll, men dåligt med sömn då jag förmodligen var övertrött.

Igår så knallade jag nedför berget igen och uppför ett annat berg till ett ställe som heter Sacsayhuaman. Det är ruinerna efter en gammal befästning från Inkariket och är byggd av stora släthuggna stenblock. Byggdes mellan 1438 och 1488. Imponerande att gå där bland alla dessa bjässar till stenblock som är huggna med perfekt passning. Utsikten var underbar från toppen av berget och man hade hela Cusco liggande framför sig.

Vädret var fint, men lagom när jag lämnade stället så började det regna. Inte mycket, men ett lätt duggregn. Tillräckligt mycket i alla fall för att jag skulle passa på att köpa mig en billig regnkappa från den dam som stod där och sålde.

Nedför detta berg och uppför mitt eget igen. Vandringen upp till mitt hotell var inte lika påfrestande som igår, men visst fick jag ta det lugnt och vila några gånger. Natten som nu kom så har jag sovit en del så jag vaknade tämligen utvilad.

Börjar bli dags att ge sig ned för berget och utforska lite mer. När jag löste inträdet igår till Sacsayhuaman så ingick det ytterligare tre arkeologiska ställen men de ligger lite längre bort än där jag var igår. Så jag tar mig nog bara ned till centrum och kollar runt lite där.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Ok.
Postat 2023-12-26 11:26  Anmäl
Postis19 säger:
Den 13/1
Postat 2023-12-26 09:46  Anmäl
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Har Jörgen bestämt datum för nästa gubbträff?
Postat 2023-12-24 19:35  Anmäl
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Tror jag säkert! Tiden i Peru påminner en hel del om vår tid i Nepal, fast med betydligt mer historia ingående.
Postat 2023-12-23 21:39  Anmäl
Postis19 säger:
Lite avis är man allt🙄
Postat 2023-12-23 21:28  Anmäl
Gubbar_pa_drift säger till Postis19:
Detsamma till er alla. I morgon tar jag nattbussen till Puno vid Titikakasjön.
Postat 2023-12-23 11:14  Anmäl
Postis19 säger:
God Jul önskar gänget i Hallsta 🌲🍻🎅
Postat 2023-12-23 10:09  Anmäl
Marita59 säger:
Inga skelett skador, kommer att behöva gå på omläggning ett par veckor men det är ok.tack för omtanken
Postat 2023-12-20 18:29  Anmäl
Gubbar_pa_drift säger till Marita59:
Hur gick det med knät? Inget allvarligt hoppas jag?
Postat 2023-12-20 18:10  Anmäl
Marita59 säger:
Ser framemot bilder från Machu Pichu . Ha det gott
Postat 2023-12-20 17:08  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
5 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan