Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Lördag 12 September 2009 - Darwin

Liftare, punktering och kangurus i mangder (forts Roadtrip)

DAG 2 Mataranka - Borroloola

Efter frukost bestaende av kaffe och en kall burk vita bonor i tomatsas lyckades vi komma ivag relativt tidigt fran Mataranka, vid 7.30.. Pa vagen till Roper Bar, ett roadhouse, stod tva aboriginer - en man och en kvinna - och liftade. Till min stora forvaning (och lite forskrackelse maste jag erkanna..) stannade T. Bilen har ju bara tva saten.. eller tre med det i mitten men det var ju fullt av grejer. Hur skulle de fa plats? Jag behovde dock inte oroa mig, mannen och kvinnan tackade for att vi stannat och hoppade upp pa flaket. Vid Roper Bar hoppade de av och den nastan tandlose mannen tackade oss sa valdigt mycket for att ha hjalpt honom och hans 'missis' genom att papeka 'i love you' ett flertal ganger.. Han erbjod sig att ta oss med ut till sina marker for att fiska, jaga etc.. och propsade pa att vi skulle leta upp honom nasta gang vi kom till Roper Bar. 'Cliff Thompsson.. Ask for Cliff... I love you guys.'. Med tanke pa att vi kanske gett dem en halvtimmes lift sa var det kanske lite overdriven tacksamhet.. iofs hade det nog varit langt att ga i varmen.. eller sa kanske det var olen som talade..

Vi tankade i Roper Bar och shoppade den vanliga ransonen av souvenirer (badges och stickers.. lustigt att varenda hala saljer sant... ju mindre hala, ju storre utbud av lokala souvenirer liksom... Charmigt anda pa nagot vis.. undra just varfor inte smaorterna i Sverige har borjat med det? typ 'Jag har varit pa ICA i Saffle'... ;-) Jobbade en ratt ung tjej i kassan.. vilket jobb.. darute mitt i ingenstans men bara ett roadhouse och sen ingenting sa langt ogat kan na.. ja forutom farmer och massa land da forstas..

Vi stannade och kikade pa en den klarbla floden Hodgson River dar en mangd fiskare slagit lager. Rena taltstan med australiensiska flaggan i mitten. Floden sag oerhort inbjudande ut med klart, svalkande vatten.. men krokodilskylten talade sitt tydliga sprak. Jag hade da inte vagat fiska dar.. (eller som det stod pa ett annat stalle 'dont put anything in the water that you are not prepared to loose'... Valdigt frustrerande att inte kunna bada i varmen! Det fick bli lite nytt harligt kallt vatten fran vattendunken att fylla pa i flaskorna istallet..

Lunchen pa vagen blev kex och jordnotssmor.. och vid femtiden var vi framme i Borroloola. Ratt lustigt namn.,, det var val dock det enda lustiga med den platsen.. Ratt skamfilat stalle med en sliten affar, en gallerbekladd pub.. nagra bensinstationer.. aboriginer som satt och hangde och drack ol... Tragiskt.
Vi brydde oss inte om att satta upp taltet den har natten heller.. men invigde det bla ihopfallbara bordet och de tva gula stolarna som T fatt av nagon. Lyxigt varre! Stolar! Ha.. Forra roadtripen satt vi ju mest i bilen och at..

DAG 3 Borroloola - Burketown

Dagen efter lamnade vi Borroloola efter att aterigen ha kopt is pa bensinstationen och lagt i den bla vattendunken..

Sedan gjorde jag misstaget att fraga T om han fatt motorstopp nagon gang.. 'lustigt' nog small ett av dacken en kort stund senare.. Punktering.. sa vi (las T) fick byta dack dar i hettan och vagdammet.. jag satte mig i skuggan pa forarsatet och tittade pa.. Runt lunch passerade vi gransen mellan Northern Territory och Queensland.. Givetvis vart ett foto och en benstrackare! Sedan sag vi tva cyklister pa vagen. Vilken utmaning pa de knaggliga grusvagarna i den hettan. Vi stannade och fragade om de behovde vatten men de hade tydligen sa det rackte..

Nasta stopp blev Hells Gate Roadhouse. Udda namn.. pa toan hade de skojat till det och skrivit 'devils & angels' med tillhorande bilder istallet for den sedvanliga kjolkladda kvinnan och byxkladda mannen. Eftersom det ar sa fa naturliga stopp maste man givetvis ta alla chanser att stracka pa benen och kanske kopa en glass.. Kvinnan i kassan berattade att under en 'busy' dag sa kunde det komma runt 100 kunder...

Sedan kom vi fram till denna dags overnattningsstalle: Burketown. I utkanten stannade vi vid en het kalla dar mangder av kangurus betade i det frodiga graset. Vilken syn! Sakert ett femtiotal.. Nar man suttit i en varm bil en het dag var dock inte 68 grader varmt vatten det man helst av allt var sugen pa...
Burketown i sig var en betydligt trevligare stad (eller stad och stad.... snarare ort.. eller kanske mer plats...) an Borroloola. Dar fanns till och med tva 'restauranger'.. eller rattare sagt husvagnar dar de salde mat.. det blev middag i den vagn som stod utanfor campingen.. 'so good you'll be back' stod det om min ratt (pommes frites med bbq-sas och ost).. nja... SA gott var det nog inte sa att jag aker hela vagen tillbaka till Burketown.. Satt ute i den ljumma kvallen i manskenet och lyssnade pa countrymusiken fran vagnen.. Sen gick vi en kort svang till Burketown Pub och tog varsin drink och lyssnade pa alla 'locals'..
Natten fore hade jag fatt lite myggbett sa nar vi kom tillbaks fran puben satte vi sedan for forsta gangen upp det nya taltet. Det var dock en valdigt ljummen natt sa vi skippade vindskyddet och lat istallet brisen komma in igenom myggnatshalen i taltet.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet