Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Fredag 11 September 2009 - Darwin

3700 km roadtrip pa sju dagar..

Hejsan igen,

Har nu varit tillbaka i Darwin ett par dagar efter en kort men intensiv roadtrip... 3700 kilometer pa 7 dagar.. Huvudmalet pa resan var Lawn Hill vid gransen mellan Queensland och Northern Territory. En nationalpark som enligt horsagen skulle vara 'minst lika fin som Kakadu' fast inte alls kand..

Summa summarum sa har det varit en trevlig vecka! Och manga timmar i bilen..

Det hander inte sa mycket egentligen pa vagen.. aven om vyerna ar fina.. odsligt och rogivande.. rod sand och klarbla himmel.. man moter en bil; hojer handen till en halsning.. man moter en road train; och forsoker att inte andas pa en stund nar vagdammet yr.. man aker igenom en liten flod.. man ater ett apple.. man sover en stund.. man stannar och kissar vid nagon lamplig buske.. ibland kan t.o.m en kissepaus dock vara underhallande.. som da vi stannade vid kronet av en kulle dar nagon hangt en telefon fran en telefonkiosk pa ett trad.. sag ratt lustigt ut. Man ser kangurus som hoppar over vagen.. och andra stackare som ligger utsmetade pa vagen och stora rovfaglar som kalasar pa dem.. Fargglada faglar som flyger i skyn.. papegojor, undulater... Man ser ett gang kor som gar over vagen..
Och sa allt detta vattendrinkande.. tror aldrig jag druckit sa mycket vatten forut... med jamna mellanrum koper vi kilovis med is for att lagga i den bla vattendunken.. da haller sig vattnet kallt och gott storre delen av dagen och man kan fylla pa i de sma vattenflaskorna. De blir dessvarre varma igen efter bara nagon halvtimme i bilens varme.. trots flaktande fran tvardrag i hela bilen.. Stekhet vind svalkar inte sa mkt... (nasta gang T koper en bil ska jag propsa pa att den ska ha luftkonditionering!)

Man svettas verkligen som en galning... ser ut som om man har kissat pa sig nar man gar ur bilen.. hehe.. jag fragade T om det inte sag dumt ut? 'de fattar ju att du suttit i en bil' sa han som om det var den sjalvklaraste saken i varlden att ha blota byxor efter ha suttit i en bil.. haha..

DAGBOK FRAN RESAN

DAG 1 Darwin - Mataranka

T kunde tyvarr bara ta ut tre veckors semester sa vi hade bara en dag pa oss att packa infor bilresan efter det att vi kom med flyget fran Brisbane forra sondagen. Overst pa listan stod att hamta upp bilen hos mekanikerna dar den varit under resan. Typiskt nog hade de annu inte fixat ljuset.. kan ju vara bra att ha om man ska kora i vildmarken efter att det blivit morkt.. sa T och Leon - mannen han bor med, gjorde ett ryck och fixade det provisoriskt medan jag roade mig med att se den australiensiska versionen av Bonde soker fru pa TV. Sedan var det dags att packa! Nar vi undersokte taltet som i princip legat orort sedan forra roadtripen for tva ar sen visade det sig att den fatt en valdigt obehaglig lukt i det fuktiga klimatet... Det fick darfor bli inkop av ett nytt talt... samt inhandling av lite mat som skulle klara sig utan kylskap (diverse konserver). Vis av erfarenhet efter skyfallet under forra roadtripen 2007 packade vi klader och mat i en platlada.. Nar aven extradack och vatten- och bensindunkar var pa plats pa flaket var det sa dags att lamna Darwin.

Forsta kvallen kom vi fram till den lilla orten Mataranka dar vi tog in pa en camping. Nar vi tillagade var delikata middag (pasta med krossade tomater) i det upplysta campingplatskoket kom en man forbi for att steka fisk pa grillen bredvid oss. Han hade en troja fran Lawn HIll Nationalpark sa T passade pa att fraga hur det var dar.. Det var tydligen tre ar sen men han verkade tycka att det varit riktigt bra. Nar han fick hora att vi var pa vag dit sag han forvanad ut: 'it will be terribly hot this time of the year...' Och T sa glatt nagon kommentar tillbaka om att det inte var nagon fara alls.. Varme oroar inte honom sa lange det inte ar sa fuktigt som i Darwin... Ha. Det kunde han ju tala for sig sjalv om.. personligen blev jag ytterligare lite oroligare over varmen..... Det hade varit tillrackligt varmt pa vagen hittills.

Vidare berattade Lawn Hill-troje-mannen att de overnattat i Borroloola pa vagen och det kunde han verkligen inte rekommendera... Ett riktigt 'rough' stalle.. nar de var dar hade en blivit knivskuren och en overkord under natten.. och puben ar tydligen omgiven av ett hogt gallerstaket och har en vakt som kollar en.. 'I was not THAT desperate for a drink' skrattade mannen.. Hrm.. intressant information.. speciellt som tanken var att vi skulle overnattta i Borroloola pafoljande natt. Sen fortsatte T och mannen att utbyta historier och erfarenheter om road trips, outback-vagar och annat.. Tills mannens fru plotsligt dok upp och med en suck och en arg blick tog bort fiskbitarna fran grillen och muttrade: 'TWO minutes on each side were all they needed!'... 'Dinner is ready NOW!' tillade hon.... lol. Mannen ursaktade sig.. pratade lite till.. innan han slutligen gick for att ata. :-) Lustigt med folk man traffar..

Efter maten gick T och duschade och jag satte mig och vantade vid bilen.. (mekanikerna hade aven missat att fixa laset sa dorrarna gick inte att lasa..) Det prasslade ordentligt pa faltet i narheten av bilen sa med hjartat i halsgropen (ormar? krokodiler? galningar?) tog jag fram den nyinkopta ficklampan och lyste upp faltet.. Det visade sig vara sju-atta stycken mini-kangurus som at kvallsmat pa campingen gras.. En haftig syn! Jag forsokte fota med hjalp av ficklampan och blixten.. Blev val sadar.. Nar T kom tillbaka berattade jag glatt om min upptackt. Han var val inte riktigt lika imponerad... ;-)

Det var en riktig ljummen kvall.. och eftersom det redan var morkt nar vi kom fram sa skippade vi att satta upp taltet och sov istallet pa flaket under stjarnorna och manskenet ovanpa Ts 'swag' (en slags australiensisk sovsack med bade madrass och sovsack i ett). Trots alla ljud under natten och att det var lite hart sa sov jag forvanansvart bra.

Fortsattning foljer..
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet