Stöd Ukraina

Greklands blogg

Lämnat lugna Folegandros för ett kaotiskt Naxos

Folegandros var alldeles ljuvligt att tillbringa några dagar på. Sen var man faktiskt klar med ön men det var ett väl värt besök. Titta bara vilken dramatisk kustlinje med Chora uppe på toppen. Tänkt där vid randen av berget bodde vi.
Vi tog en båttur runt ön med stopp för bad under midsommaraftonen och det var härligt.
Så här såg det ut vid Kartego beach tex
Folegandros som ö påminde oss om Amorgos som vi besökte i höstas.
Väldigt kargt och högt. Därför tar man bäst badbåtarna till stränderna som avgår varje dag från hamnen.
Bor gör man bäst uppe i Chora. Mycket trevligt med gamla Kastro väl värt att besöka med dess gränder.
Jag lyckades hitta en lila dörr bland alla blå.
Kanske beror det på att en konstnär bor där? Jag har hört att ön besöks av konstnärer och intellektuella. Det enda jag såg var lite konstigt folk (fniss) bla en transvestit som jag undrade om han var öns byfåne eller en turist. Vem vet?

Så lämnade vi ön med härliga gamla skorven Panagia Hozoviotissa med stopp via Sikinos och Ios innan vi på eftermiddagen anlände till Naxos.
Vi fann snart nog en studio med havsutsikt i toppskick. Så långt allt väl!
Men sen....ja, i höstas var vi på Naxos en natt innan vi for till Amorgos. Mitt intryck då var smutsigt, stökigt och maten jag fick på kvällen bestod av lammkotletter med mestadels gummisnoddar i.
Denna gång visade sig vara repris. Lunchen (den sena vid halv fem) bestod av Mousaka som jag fick vidbränd.
När jag påtalar det hela tar servitrisen ut tallriken men kommer ut med en, inte vad jag trodde, ny Mousaka utan samma bit med en ny bit bredvid. Inte vidbränd men kall däremot. Jag vägrade äta och slapp betala.

Middagen trodde vi skulle bli succe! Vi hittade en asiatisk restaurang. Hur det än är så är det inte för den grekiska maten jag återkommer varje år och nu blev jag alldeles vild av att få äta en god chicken vindaloo!
Trodde jag!
In kom nåt som såg ut att komma från burken av kattmat!
Dessutom var det fullkomligt smaklöst.
Vi har nu tragglat oss på väg hem till vår studio bland tingel, tangel, krims, krams, tiggare, turistigt i kubik och känner att vi bara tänker oj...blev det verkligen bra detta?
VAD i hela friden är det som gör Naxos så populärt?
Imorgon hyr vi en moppe och åker till stranden. Agia anna, Agia prokopios osv.....det måste ju vara det som gör hela ön. Vi har tänkt att ta moppen över till Paros en dag under veckan. Jag har hört att det är ännu mer turistigt där, så.....
Nåja, lite glad blev Hasse som hittade likadana sandaler som jag köpte på Santorini förra året...så helt fel är det ju inte med lite shopping trots allt.
Sen måste vi ju börja vänja oss med lite stök och bök och mycket folk. Om en vecka ska vi in och trängas i Aten ju.
Dela med andra:    

Kommentarer
Grekland säger:
Gullsing, tack för att dutipsar. Tyvärr tror jag att man byter ut kockar i köken varje säsong vilket resmål du än besöker så det är svårt att tipsa. Restaurang Scirocco på Milos däremot var toppen!
Så kanske finns det lite tur i namnet....?
Postat 2007-06-24 17:25  Anmäl
Gullsing säger:
Hej Grekland.

Jag och min man besökte Naxos 1997 och 2001. Vi tyckte att vi fick god mat och god service där.

Därför tänkte jag tipsa om Scirocco, som ligger på torget.

Popis Grill på hamnpromenaden serverade alldeles förtjusande mat också. Deras specialitet var lamm, som grillades roterande över en eld. Det tog hela dagen. Gott var det.

Sen hittade vi Taverna Koutaki nere i Gamla Stan. Ägaren var grek och hette George Habibis enligt ett visitkort vi fick. Hans fru var norska. Den låg så mysigt i en smal gränd med bord på båda sidorna av gränden.

Det är ju rätt många år sen vi var där, så förhållandena kan ju vara skilda i dag.

Hälsningar "Gullsing".
Postat 2007-06-24 12:36  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Ingridhell
Ingridhell säger om Greklands bild "Kastro":
Trappa, kruka, dörr, pelargoner och katt. En riktig Grekland av Grekland :)
21 april 2008 22:21