Stöd Ukraina

Greklands blogg

42 grader i skuggan!

Nu är det varmt!
Inte ens fartvinden på moppen svalkar utan snarare bränns i ansiktet.
Inget att klaga på egentligen för jag gillar värmen. Kroppen mår utmärkt i värme till skillnad från kyla så jag låter svetten rinna utmed ryggen. Det är ju bara att hoppa i medelhavet om det känns att svalka behövs.

Jag har tyvärr ännu inte blivit sams med Naxos.
En riktigt retsam incident i morse när vi hyrde moppen förstörde dagen och humöret.
Uthyraren ville ha deposition och bad om att få dra vårt kreditkort.
- Varför, sa vi och tillade att vi hellre betalar allt i förskott.
- Utöver betalningen för moppen behövdes det här på Naxos, hävdade han, ett kreditkortet dras, skrivs under och lämnas tillbaka/rivs när moppen lämnas tillbaks. In blanco!
Snacka om att jag gick i taket!
- Du kan ju skriva vilket belopp du vill på den kreditslippen, sa jag. Alternativt ta vårt kreditkortsnummer (han skrev ner CCV-koden på baksidan av kortet också) och använda det otillbörligt eller att det hamnar i orätta händer.
- Oh, nejdå, sa han. Alla andra accepterar detta.
Vid detta laget skrek jag ganska högljutt och två japaner som stod och väntade på sin tur var både häpna men samtidigt lite roade av situationen verkade det som.
- Dont you agree, kastade jag ur mig till dem som nickade men ville inte mer lägga sig i.

I Sverige lämnar vi aldrig ifrån oss vårt kreditkortsnummer och har lärt oss att använda sidor som https för att göra säkra affärer via internet med kortet. Vilket jag gör! Jag är inte motvalls kärring på något sätt. Här handlade det om att han ville ha en kreditkortslip in blanco och hävdade att om nåt händer så kan vi inte smita undan!
Om nåt nu inträffar under veckan och det blir en ord-mot-ord situation så undrar jag ju vad som händer.
Hur som helst hade vi inte fått hyra annars och vi gick alltså med på detta!
Gör alla det som hyr fordon på Naxos?

Så denna ö............har jag inte blivit sams med.

Hasse påtalade att jag inte fotat nåt.
- Finns ju inget att fotografera, säger jag som fotat hundratals foton redan innan vi kom hit.
Som ni märker finns därför inga foton kopplade till denna blogg.

Vi HAR nu faktiskt utforskat stränderna ända ner till Alyko. Där och vid Glyfada solade och badade vi och kunde trivas med det just för att ingen trängsel förekom.
Agia Anna och Agia Prokopios....ja, vad kan jag säga.
Vattnet är definitivt inte klarare här. Sanden kanske är något finkorningare men för min del flyger det runt och kryper in överallt bara än lättare. (hur tusan klarar nakenfisarna/nudisterna det?)

Nu ska jag inte vara alltför negativ. Vi har bestämt att vara kvar på ön till lördag.
Slutligen, håll tummarna åt oss att ingen stjäl moppen eller kör på den och smiter. Min så fina bild jag alltid haft om greker fick sig en rejäl törn. Hur som helst, medan grekerna uppfann hjulet och vattenklosetten sprang vi svenskar fortfarande omkring och slog varann med påkar men nu ändrades min bild av dem som sagt.

Dessutom vill jag tacka er alla goa medlemmar här på reseguiden som följer min resa, gillar mina bilder, kommenterar dem och mina bloggar och jag hoppas innerligt att min blogg efter denna ska vara i mycket mer positiv anda. När jag kommer hem lovar jag att svara er mer än jag gör nu. Här knappar man ner medan tiden rinner iväg och därmed varje euro i betalning för det.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet