Stöd Ukraina

Lenils blogg

Torsdag 21 Maj 2009 - Tjeckien
Resealbum: Prag 2009

Kortresa till Prag!

Vi tog Öresundståget från Malmö till Kastrup vi lunchtid den 21 Maj. Kändes lite ovant eftersom vi oftast reser med bil. Bil var just vad vi åkte till Tjeckien för 10 år sen, då vi var nygifta (jo, så är det faktiskt även om min man hade lunginflammation och påstår att han inte riktigt kommer i håg att vi gifte oss :-) ! Kändes rätt naturligt att fira dagen med en ny resa till vackra Prag ! Fick alltså bli flyg den här gången eftersom vi bara hade några dagar på oss.På Kastrup blev det "svensk rejemad" med en öl och utsikt över rusningstrafiken inne på flygplatsen.Planet avgick i tid, kl 15.15 och landade på Ruzyne flygplats 16:30 där solen sken som just en sol ska, över 25 grader visade termometern.Det finns flera sätt att ta sig in till staden, taxi ska visst vara det dyraste, här finns också Cedaz som kör minibussar och vanlig lokaltrafik.Vi valde det senare, köpte ett tredagarskort på lokaltrafiken för 330 Koruna, gick över gatan och tog buss 119 till tunnelbanan vid station Dejvicka. Från station Staromestska blev det en kort promenad till vårt hotel U Zlateho Stromu, ett stenkast från Karlsbron.Trots att vi betalt rummet i förväg så ville hotellet ha deposition för minibaren som vi inte tänkte röra, vilket gjorde mig lite grinig och resulterade i att i att piccolon inte fick någon dricks, fast å andra sidan har jag ingen aning om vad man ska ge någon som bär min väska två trappor när jag helst hade gjort det själv. In med väskorna och ut i vimlet en kort stund, upp på rummet igen för lite klädbyte och sen var det dags för middag! På väg till restaurangen testade vi varsin TakeAway Frozen Margaritha, mums ! Vi hade fått tips om Lary Fary på Dlouha 30 som skulle ha gigantiska grillspett och det hade de (http://www.laryfary.cz) ! Om vi hade sett dem på riktigt innan vi fick dem hade vi nog skippat den goda förrätten och det helt underbara brödet.......men gott var det, alltihopa ! Tro det eller ej men en stund senare så gick det bra att klämma ner ett par kulor glass också.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemåt
40 veckor sedan
Podstrana
40 veckor sedan
Norrut
40 veckor sedan
Baddag
40 veckor sedan
Utflykt
40 veckor sedan