Stöd Ukraina

Perrs blogg

Fredag 15 December 2006

Julstämning

Nu på eftermiddagen fredagen den 15 december kände jag av julstämning för första gången det här året. Jag gjorde det inte när första julskyltnings-prylarna kom upp i centrum, jag gjorde det inte när Sinterklaas och hans medhjälpare Swarte Piet med anhang anlände till Holland i november och jag gjorde det inte 5 december när den stora Sinterklaas-dagen är. Det är egentligen en dag för barnen mera. Men stan kryllar av skokrämbeprydda, i ansiktet, Swarte Piet-figurer i färgglada dräkter (liknande en gycklares med starka färger, i det här fallet i grönt, blått, rött) som verkar utnyttja detta och samlar in pengar. Den 5 december har Sinterklaas varit på besök i Holland ett tag och nu börjar det bli kallt så då säger sägnen att han sticker hemåt igen. Hemåt är södra Spanien och med sig tar han förstås alla Swarte Piet-medhjälpare plus alla olydiga barn som han stoppar i en säck. Från början firade man inte jul när vi gör det utan då var den stora högtiden Sinterklaas. http://www.nalis.gov.tt/Festivals/festivals_Christmas_worldwide.html
Så 5 december är mäkta stort här.
Inte heller kände jag av julen när vi hade middag hemma hos mig och jag fick en choklad-kalender i början av december.

I dag däremot. Jag hade shoppat den sista julklappen till syrrans ungar, suttit och fikat äppelpaj i centrum med Demet och Idil (båda från Turkiet i närheten och i Ankara). Hur som helst, nu var jag på väg hem och bestämde mig för att gå. Mycket smart drag visade det sig. Tog Nieuwe Binnenweg och jag insåg att jag var mitt inne i en julmarknad som brädde ut sig längs vägen. Denna väg är alltid trafikerad och även ett vimmel med folk som går på trottoarerna. Här ligger också mina favoritställen Rotown och nyfunna Bouwedijn, en belgisk ölbar/restaurang. Utanför Rotown såldes det juldrinkar och utanför Bouwedijn fanns det glögg att snutta på. Men det var fullt av utställningsstånd där det såldes massor av olika småprylar, även kläder (jeans bland annat). Dessa hade massor av lampor och annan julutsmyckning och av de som stod bakom dessa hade många av dem tomteluvor. Det doftade nybakat och från bageriet erbjöd man idag varm choklad.

Men allra bäst var nog de färgglada gatumusikanterna. Tre stycken män iklädda overaller i gult, grönt, och en något åt lila, som gick runt med sina blåsinstrument, virveltrumma och symbal. Lite studentikost över deras overaller. De jazzade på medan de gick. Och så plötsligt stannade de utanför en kyrka längs vägen. Jag fick för mig att jag skull gå förbi musikanterna och in i kyrkan.
Därinne var det fritt inträde och man kunde bara gå in där och sätta sig ned och lyssna på holländska julsånger som “systraföreningen” sjöng för de besökande. Riktigt gött! Men då hade jag redan tagit åt mig så mycket julkänsla att jag inte kunde ta åt mig mer...
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet