Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Fredag 2 Juni 2006 - Istanbul

Istanbul - kebab, magdans och orientaliska mattor

Hej pa er igen!

Nu har vi lyxat till det ordentligt och lamnat taltet for hela SEX natter.. bor pa ett hotell i hjartat av Istanbul.. Ar visserligen 'bara' trestjarnigt men ser lyxigt ut varre. Och inte minst skont att slippa satta upp taltet och sova i riktig sang. For sex personer i gruppen ar detta rundturens sista stop och ikvall kommer fem nya.. Lite sorgligt.. kanns lite konstigt att vi har nastan tre veckor kvar. Latt att vanja sig vid det har livet..

Istanbul ar en spannande stad och det kanns som om den kommer att bli de 49 dagarnas hojdpunkt! Vasterlandsk men anda inte.. Folk tjotar pa en overallt.. kom och kop.. var kommer ni ifran... konstigt nog minns de en ocksa.. vi forsoker ignorera dem och nar vi kom tillbaks till samma stalle igen sa de: 'ah.. the silent people....'.. Har ar ordentligt varmt ocksa. Ar glad att vi inte kom hit mitt i sommaren. Vi kom hit i onsdags pa eftermiddagen efter ett besok och overnattning i Gallipoli (en plats fran forsta varldskriget dar ANZAC - Australien NZ army corps stred mot Turkiet) och lite strul i passkontrollen fran Grekland. De flesta behover visum for att komma in i Turkiet men nar jag visade mitt pass skakade mannen bakom kassan pa huvudet och mumlade Syrien och Slovakien.. 'No, no.. Sweden...' Som tur var har vi Hanna, New York bo med turkiskt pabra i gruppen som kunde reda ut situationen. Nej, jag behovde inget visum.. hoppas det stammer.. annars kanske jag inte far lamna landet imorgon.. Efter att ha lamnat in var tvatt pa ett litet stalle gick vi ut och at med hela gruppen pa en turkiskt restaurang tre vaningar upp med utsikt mot 'the blue mosque'.. At aubergine kebab med yoghurt och ris. Sedan var det dags for turkiskt te en vaning ner och, for de som ville, roka appletobak i vattenpipa...

Igar var det sedan dags for rundvandring med en inhemsk guide. Besokte den bla mosken (som inte alls ser bla ut.. har fick vi ta av oss skorna innan vi gick in..), ett palats m.m. Sen traffade vi pa Kungen och Silvia som valt att ha stadsbesok i Istanbul just den dagen.. Lustigt!
Guiden tog ocksa med oss till en mattaffar dar de berattade om de olika teknikerna.. och sedan forsokte salja pa oss ett gang gamla (och dyra) mattor.. vi var nog inte ratt malgrupp men det var valdigt svar att slippa undan.. de bjod ju pa te och allting.. Pa kvallen gick vi ut till en bar och tittade pa turkisk magdans.. Tjejen tog upp nagra i publiken.. som tur var varken mig eller Thane...

Idag var var fria dag i Istanbul. Vi gick forst till Spice Bazaar och undvek att kopa kryddor och te fran pastridiga forsaljare.. sen gick vi till Grand Bazaar.. Ett myller av orientaliska mattor, sultanhattar, oljelampor, vattenpipor, fejkade markesklader och allt mojligt annat. Till skillnad fran ett annat par i gruppen som blev forbannade och gick ut efter 5min tyckte vi det var ratt underhallande med alla forsaljarna som forsokte fa uppmarksamhet... Rena skadespelet! 'what time is it sir?'.. thane svarade kvart i ett varpa forsaljaren sa 'a good time to buy a carpet sir..'..
En annan fragade rakt pa sak; 'can i spend ur money here?'.. och sa ska man ju pruta, pruta, pruta... lattare sagt an gjort.. vi gick runt sakert i tre timmar.. rena labyrinten darinne... hann ata pa ett litet stalle och kom sedan ut med allt mojligt.. (orientalisk kudde nagon?? ;) ) kandes som om vi lyckats fa ner priserna men jag vet inte riktigt...

Next stop; imorgon bar det av mot Sofia, Bulgarien..
Dela med andra:    

Kommentarer
Vad kul att ni haft en spännande och trevlig resa. Det där med de gamla mattorna lät ju lite galet. Men det stämmer att en hel del mattor kan kosta väldigt mycket, även om de är gamla. Det kan ta flera år att tillverka dem. Vill ni veta mer om mattor och de olika tillverkningsteknikerna kan ni varmt läsa mer på http://www.alltommattor.se/pages/Tillverkning-177.html
MVH Thomas
Postat 2012-06-18 10:34  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet