Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Söndag 11 Juni 2006 - Wien

En dag - tre länder, tre valutor..

Hejsan igen!

Har varit spackat program den senaste tiden.. Igar hann vi med tre lander.. Lamnade Budapest, Ungern pa morgonen, tillbringade lunchen i Bratislava, Slovakien (mkt trevligare stad an jag trott..) for att sedan anlanda i Wien, Osterrike pa kvallen.. Vi var pa ett nojesfalt (Prater?!) igarkvall och testade lite attraktioner.. skot pa pinnar och fick sallskap hem av en lila asna.. Om en liten stund ska vi ga pa schnapps-provning.... Nog bast att ata lite granna forst...

Inte klokt.. for lite mer an en vecka sedan var vi i Turkiet.. sedan dess har vi varit i osteuropa och ar nu alltsa ater i vast.. Osteuropa och de gamla kommunistlanderna har varit spannande! Staderna har blivit valdigt moderniserade sedan kommunismen foll 1989 (reklampelare, McDonalds, H&M..) men pa landsbygden ar det fortfarande ratt annorlunda..for att inte tala om fororterna med sina hoga, gra hus.. Liten snabbrepetition..

Vi borjade med Bulgarien.. Lantligt.. gront och fint.. och vagarna vimlade av hast och vagn ekipage.. Tyvarr ville dock inte bli fangade pa foto till min stora fortret. Kom fram till huvudstaden Sofia dar vi bodde pa hotell Moskva.. middagen var pa hotellet. av ngn lustig anledning fick jag en annan forratt an de andra trots att de fick sallad utan spar av kott.. och jag fick chokladtarta till eferratt istallet for fruktsallad.. inte mig emot.. :-) Sedan tillbringade vi kvallen i hotellets 70-tals bar med roda plyschfatoljer. Dagen efter hade vi stadsvandring med en lokal guide. Regnade tyvarr lite.. promenerade sedan runt i stan.. sag en hast o vagn mitt i stan.. (inte sadan for turister utan lassad med brador).. Kikade lite pa en marknad.. Skont att slippa bli tjötad pa som man blev i Turkiet.. men riktigt tragiskt med de gamla tanterna som sitter dar med sina hemvirkade dukar och sager "Look madame..". Hittade tva helt olika shoppingcentre.. ett for "yuppies" med markesklader och smycken. och precis over gatan ett mer gammaldags med mer charm... Hittade ett food court dar vi lunchade och kopte sedan med Subway till kvallsmat.. (jag vet...inte direkt traditionellt bulgariskt.)

Dagen efter besokte vi en liten medeltidsfastning innan vi lamnade Bulgarien och akte in i Rumanien. Till min stora gladje var vagarna har ocksa fyllda av hastar o vagnar sa jag fick antligen ett par foton.. Rumanien sag annu mer lantligt och gammaldags ut an Bulgarien med hastar som plojde akrarna och folk som saljer frukt vid vagkanterna. Mysigt pa nat vis! I Bukarest mottes vi av lokale guiden Sebastian i en grillig Hawaii-skjorta. En lustig prick! Visade oss bland annat stadshuset (tror jag det var..) som forst var tankt som hem for presidenten som avrattades.. ett av varldens storsta byggnader.. nast efter Pentagon.. Aterigen en hotellnatt och hotellmiddag.. rena Falwty Towers med en servitor som nog inte pratade sa mkt engelska som han ville ge sken av (eller sa var han bara rejalt trott pa oss..).. (ex. "Chicken steak, yes yes.. nar han delade ut flask och oxstek... det vegetariska fick han dock ratt till.. som tur var..) . I Rumanien besokte vi ocksa Draculas slott som dock inte var Draculas slott... Dracula ar bara en bok och forfattaren hade tydligen inte ens besokt slottet.. dar hade dock bott en man som sags vara kallan till Dracula.. Alla standen utanfor salde dock anda massa Dracula-prylar.. Vi var ocksa i staden Brasov - var sista hotellnatt - en mysig stad med fargglada hus (sa lange man inte kikade pa fororterna..). Sedan dags for talt igen.. det hade dock blivit lite kallt och regnigt sa vi uppgraderade till cabins de tva sista natterna i Rumanien.

I torsdags lamnade vi sedan Rumanien for Ungern.. och atervande till talten och campingplatsern pa riktigt. Helt ok. Har lart mig de tre viktigaste grejerna man kollar nar man kommer till ett nytt stalle:
1. Varmvatten i duscharna?
2. Toappapper pa toaletterna?
3. Vanliga toaletter eller hal i golvet?

Nu borjar internettiden ta slut.. far skriva mer om Budapest och Wien nasta gang...

Next stop: Prag
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet