Stöd Ukraina

Laplanders blogg

Onsdag 14 Januari 2009

Island!

Tanken var ju att vi skulle ta bilen med oss på färjan från Bergen över till Island i sommar för ett riktigt familjeäventyr ,men så fick vi ett Mail från Smyril line att de skulle lägga ner den rutten och det var ju litet snopet ,nu skulle vi bli tvingad att åka från Hanstholm i danmark istället vilket skulle betyda att vi skulle behöva åka 115 mil i "fel" riktning innan vi skulle ombord på färjan för vidare färd mot Island.

Vi som definitivt inte är några stora fantaster av kryssningar var inte så sugna på att tillbringa fyra dygn på en halvtråkig färja så när det dök upp billiga flygbiljetter hos Iceland air så slog vi till och bokade dom istället.

Nu får man ju använda närmsta tiden åt att försöka boka hyrbil istället och att hitta en 4wd hyrbil till vettigt pris på Island är ju inte det lättaste vill jag påstå, de flesta firmor vill ha 28.000-35.000 svenska kronor för en sån bil och sen tillkommer 5000kr i soppa också,det tycker jag är mycket pengar att bränna på 15 dagars bilåka och till på köpet så kommer den att bli stående oanvänd en del dagar också då känns det ju skittråkigt att ha den stående och ticka sisådär 2500kr om dan utan att användas!

Jag har så smått funderat på att köpa en bil och ha stående på Island för kommande resor och man kan ju hyra ut den åt vänner och bekanta också för en rimlig peng men jag antar att det blir krångligt att ha den stående där någonstanns också ev. får det väl bli i frihamn då vet inte riktigt hur reglerna ser ut?

Men som sagt så för övrigt så är flygbiljetterna bokade och den del av boendet som vi ska ha på vandrarhem och stugor alltså fyra nätter är bokade men sen får det bli till att tälta resten av nätterna vilket lär bli elva då om jag räknat rätt men det är under förutsättning att vädret är något så när bra vill säga,
sist vi var på vulkanön så blandade vi vårt tältande med stugor vandrarhem och rum på pensionat och det funkade jättebra tyckte vi.

Vi tyckte nog att även de värsta ( kallaste)nätterna gick bra att tillbringa i tältet ,vi hade en morgon då i juli då det faktiskt var frost på tältduken när vi vaknade,
men med bra sovsäckar så är det inget större problem däremot så kan det vara litet motigt att kliva ur sovsäcken för att uträtta behoven frampå morgontimmarna men det är ju en annan femma ha ha!

Nä nu ska jag surfa runt litet och kolla priser på litet hyrbilar och så skulle ett par flygstolar till malta framåt april sitta bra också, ha det gott.
Bosse.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Vilken sommar!
13 år sedan
Fisket avslutat.
14 år sedan
Fisket avslutat.
14 år sedan
Lanzarote här kommer vi.
14 år sedan
Höstrusk.
14 år sedan