Stöd Ukraina

Cingelssons blogg

Måndag 28 November 2005

Isla de la Juventud - efter manga om o men!

Sa i helgen som var akte jag (sjalv!) till Isla de la Juventud. Men aventyret borjade sjalvklart redan pa ett tidigare stadium....
Forra mandagen gick jag till stora bussterminalen for att kopa en biljett, de skulle bara vara oppet mellan
7-10 men ligger nara sa jag gar pa 15min. Fragade i informationen vart o fick till svars : Na, du kan inte kopa har utan du maste aka till La Coubre
( en station nere i centrum!). Sa sur o tomhant fick jag traska tillbaka, med hjalp av mama kollade jag om oppettiderna verkligen var 7-10 o nar vi o de visade sig att de inte stangde forran vid 15....
Sa i tisdags gick jag till La Coubre. (Gick lite fel o hamnade i lite skumma omraden dar
det kandes lite sadar...)
Men jag kom fram o gick till forsta basta lucka:

-Kan jag kopa biljett till Isla har?
- Na, du far ga dit bort. Jag gar till nasta ko:
-Kan jag kopa biljett till Isla har?
- Na, du far ga dit bort. Jag gar till nasta ko:
-Kan jag kopa biljett till Isla har?
- Na, du far ga dit bort.
- Men det sa de till mig darborta oxa!
-Men du maste ga ut ur denna bygnaden o in i nasta!

Sa jag traskar in i nasta, nastan inga koer sa jag tror att min tur har vant...det varar i ung 1.5min tills nagon informerar mig om att har kan inga utlanningar kopa biljetter - det kan jag bara gora pa den stora bussterminalen!!( Idag vet jag att damen pa den stora bussterminalen spelade dum o latsades tro att jag var cubana! Som om inte mitt har, min hud, mina klader eller kameran som jag holl i handerna var bevis nog pa att jag var utlanning!!) Nu blir jag arg o lagger armarna i kors o berattar att pa den stora
bussterminalen sa de minsann att jag var tvungent att ga HIT! Jag blir ombedd att sitta ner en stund sen blir jag kallad in till ett kontor dar chefen for La Coubre sitter, hon i sin tur pratar med nagon hogre chef som jag far prata med(!)...det slutar med att jag far en lapp som galler som reservation pa bussen...signerad o stamplad av chefen!
Sjalvklart gick jag till den stora teminalen dagen efter for att forvissa mig om att jag har en biljett o efter 30min koande - fick jag en officiell
reservation for en biljett som jag maste koa for att fa pa fredag.....

Sa, fredag morgon pallrade jag mig halvsovandes ivag till bussen for att vara dar vid sju tiden. Val framme stallde jag mig i kon, visade min reservation, betalade ej men fick en nummerlapp, strosade runt lite men gick snart o stallde mig for att vanta ut den 1 1/2h det var kvar. En gammal man borjade snart prata med mig, han hette Felipe o kom fran Isla de la Juventud, det visade sig att han o hans 37-arige son var pa vag hem, bada var jattetrevliga o jag hade sallskap med dem hela resan. Nar vi hade pratat en stund brot en "cat fight" ut inte langt ifran oss o just nar jag trode att de slutat rusade halva terminalen ut - braket skulle fortsatta ute!
Tva timmar efter utsatt tid var det antligen dax att ga ombord - i nummer ordning! Jag hade nummer 51 o kom precis med den forsta bussen dar aven mina nya vanner akte. Fargan over till Isla gar fran en stad som heter Batabanó o val dar var det dags att koa igen for biljetten till baten - som jag redan hade "reserverat" en plats pa.... Felipe koade at mig o hans son men nar han var framme var jag tvungent att komma, det var dags for mig att betala! For mig som utlanning kostar det 11CUC o for cubaner 11pesos - det gar 24pesos/CUC...Sjalva baten tog dryga 3h o jag hade tankt att njuta av solen pa nagot dack men det gick inte sa istallet fick jag frysa inne i baten.

Val framme i Nueva Gerona, den storsta staden pa on, kunde jag tyvar inte bo med mina nya vanner da det ar olagligt att hysa utlanningar utan speciellt tillstand ( kraver massor av skatt oxa!) men de forsokte hjalpa mig. Tyvarr var den de kande med tillstand inte hemma sa ngn ringde ngn som kande ngn som jag kunde bo hos - det ar sa det funkar pa Cuba! En man kom o hamtade mig o priset pa rummet var lite dyrt tyckte jag (20CUC = 200kr) men jag var hungrig, lite trott o rummet var fint. Familjen jag skulle bo hos bestod av en man, hans fru o deras tva dottrar - det tog inte langstund innan jag borjade fa lite lustiga vibbar fran mannan.....Forst var det bara en kansla byggd pa hans insmilande sett, beviset kom nar han borjade prata skillnader i brost storlekar mellan svenska- och kubanskatjejer....:-(
Efter en god middag bestaendes av hummer (!) trugade han pa mig ren rom o fortsatte att sanda ackliga vibbar - nar jag smet i sang laste jag ordentligt om mig!

Pa lordagen gick jag upp tidigt for att hinna med bussen for arbetare pa ons stora hotel/dykcenter, ( 6CUC fram o tillbaka ) da dagens dyk inte verkade sa spannande ( + att det var dyrt...) akte jag bara med som snorklare (10CUC), Utover besatnningen bestod vi av 4 man fran Mexico, 2 argentinare o ett aldre par fran Tyskland, innan deras forsta dyk slapptes jag av pa en ode strand! Det var valdigt vackert, kritvit lang strand med genomskinligt vatten - valdigt romantiskt men jag var ju som sagt hellt (!) ensam...Efter att ha varmt mig lite tog jag snorkel utrustningen o simmade ut till ett rev en bit utanfor. Var val inget speciellt men jag sag en ganska stor leopard monstrad fisk jag aldrig sett forut o det var forsta gangen jag provade undervattenskkameran. Dykbaten kom tillbaka for lunch o siesta for dykarna - mexicanarna drog sjalvkart fram Tequilan (?!) men jag avbojde snallt...
Pa eftermiddagen hangde jag med baten ut for att snorkla pa deras nasta dyk, men det visade sig vara lite for djupt o sikten var inte sa bra.

Val tillbaka i huset hade klockan hunnit bli sju o jag kunde konstatera att pa alla de stallen det kanndes lite obehagligt pa hade jag blivit rod! Tog en snabb dusch o skyndade ut ur huset med LP (Lonely Planet) i hogsta hugget. I Nueva Gerona finns en huvudgagta dar ingen trafik ar tilllaten o runt den ligger manga restaurangen. Jag gick till den forsta i LP, dar var det ko o efter en liten stund gick jag vidare till en Kina restaurang (El Dragon) langre ner pa gatan. Dar var det oxa ko - trots att det fanns lediga bord! - jag satte mig ner o vantade o snart hade jag sallskap av en ung man som var efter mig i kon. Han pratade pa o efter en liten stund undrarde han om jag ville ha sallskap vid bordet, jag sa nej...Han verkade valdigt ung o jag undrade hur han hade rad ( i LP stod det att maten kotade upp till 3 CUC ) jag tror att han hade tankt att ata pa min bekostnad for nar han senare fick ett bord satt han bara dar i nagon minut innan han gick..
Jag fick lite extra behandling - sjlavklart - tex slog de pa en stor ganggang nar jag gick in...nar jag sedan bad om menyn forklarade hovmastarinnan att da jag var utlanning sa gallde andra priser o de hade bara en ratt. Maten kom in o var riktigt torftlig men jag at med god aptit, ju mer jag fick i mig ju mer arg blev jag over att de forsokte lura mig pa priset sa nar jag var klar tog jag upp striden om priset. Efter en del pastotningar gav hovmastarinnan med sig o priset gick fran 60kr till 5kr! Glad over att jag lyckades med detta gav jag 200% i dricks! En av de anrda servitorerna hade varit jatte trevlig...
Efter att ha vandrat lite upp o ner langst huvudgatan med de sedvanliga ljuden fran folk ( las man i alla aldrar! ) begav jag mig tillbaka till huset.

Sondagen vaknade jag utsovd o full av energi men en del forsvann nar jag sag vadret - mulet! Fast jag antar att min hud var ganska nojd med detta....Jag bestamde mig for att lana familjens cykel ( nar jag kom dit hade jag propsat pa att for det hoga priset fa anvanda cykeln nar jag ville.. ) hade kollat upp att det fanns en stor gard som under langtid anvandes som fangelse med Fidel som sin mest kanda kund, garden skulle ligga ung 4-5km utan for stan o jag gjorde detta till mitt forsta mal. Att cykla runt var valdigt mysigt, pa on blandas tallar med palmer, bananplantage med hus och lite har o var star hastar o betar - detta galler aven inne i stan! Nagra ganger korsades min vag av ett gang getter pa sprang - aven detta inne i stan! Fast det mest spannande var nog nar jag blev stoppad av polisen...! Hjartat klappade lite extra nar polimannen stegade fram till mig men jag kunde snart slappna av, han ville bara informera att jag inte fick cykla pa gatan vi befann oss pa :-)
Under eftermiddagen akte jag o halsade pa min nya van Felipe o hans familj, fru, en dotter pa 35 samt 2 barnbarn - alla var jattetrevliga. De bode ganska (valdigt jamfort med Svensk standar..) fattigt sa jag avbojde vanligt nar de ville bjuda mig pa lunch men jag fick smaska i mig en harlig apelsin! Vi satt o pratade en stund - far erkanna att jag inte forstod allt..- de visade mig sina djur; en hund, en katt o en liten skoldpadda, kort pa syskon o barnbarn som inte bode i narheten o hamtade ett barnbarnsbarn som var blond o som de tyckte var lite likt mig! Manga i familjen hade bla ogon o jag tror de beror pa att under 40-talet (?) kom manga britter fran Cayman Island over till denna o for att bosatta sig. Nar det var dags for mig att ga foljde Felipe mig med cykeln hela vagen hem o jag onskade att jag hade nagot att ge, rena pengar kanns fel... Men jag har deras adress sa jag skall skicka korten o kanske gar det att skicka nagon liten present oxa!

Manga kramar Camilla, alias kraftan!

Ps. HV regerar denna hosten!!
Dela med andra:    

Kommentarer
Bra, men kanske LITE slarvigt, skrivet. Precis saa haer jaevligt AER det naemligen ... som oftast ... jag har sammanlagt bott paa Cuba under ca fyra (4) aar... saa jag borde veta... vaert en personlig guldmedalj direkt ur Fidel´s hand foer en svensk - som undertecknad!
Mike Globetrotter74
Postat 2007-10-08 23:45  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet