Stöd Ukraina

Annans blogg

Söndag 30 November 2008 - Enköping

I går såg jag Jesus...

I går såg jag Jesus, han låg i en kartong och var på väg till stora torget i Enköping. Han bars av sin moder Maria, en av stadens yngre medborgare i klädd tidstypiska kläder.
I dag har jag haft en snudd på religiös upplevelse till, jag har vart på konsert i stora staden Sockholm och lyssnat på den fantastiske Goran Bregovic and his wedding and funuralband. För tredje gången.
Tänk 1700 pers, bosnier och serber sida vid sida,svenskar och en stora nypa andra nationaliteter förenas i ett enda stort böljande danshav. Å ni har missat nåt, kära läsare.... En upplevelse som slår det mesta, härliga rytmer från Balkan, skönsjungande bulgariskor och underbara serbiska blåsare. Inspirerat av Balkans alla folkslag, zigenarrytmer i kombination med kärlekssånger och gamla kända slagdängor.
Jag drömde mej bort på hemvägen och drog mej till minnes min sista Bosnien/Kroatien resa, vi var på jakt efter en annan upplevelse vi hade hört talas om; PYRAMIDER, i Bosnien... Jodå, utanför Visoko skulle de ligga och till Visoko kom vi, man vart fasen fanns pyramiderna då?
Stannade i den lilla stan och frågade några gubbar på ett fik var pyramiderna fanns och de snegla på varann o flina litegrann, jodå, visst skulle de visa. Den äldre av herrarna tog sin käpp och hoppa in i bilen och uppåt bar det genom trånga gränder tills den s.k allmänna vägen övergick till nåt helt annat.
Vi parkade kärran, ett gäng med locals kom sättande och försökte sälja sina tjänster, man fick alltså inte köra i sin egen bil dit, utan vi fick sätta oss i en bättre begagnad skrothög med en 10-årig guide till förfogande. Guiden pratade som om han hade ett färdigt koncept inprogrammerat i huvudet, på bosniska givetvis. Och jag tänkte igen, var fasen är pyramiderna.
Jodå, de fanns där, några gräs och skogsbevuxna kullar att beskåda, några vilande utgrävningsplatser samt en informationstavla, det var väl det hela. Och visst har man väl hittat fynd i form av forneuropeiska bosättningsplatser och tunnlar. Visokoborna verkar vara delade i ett sant eller falskt läger.
Så här i efterhand har jag läst lite mer om Solens tempel och dess mindre systertempel.. och vetenskapen verkar dementera det hela... Summan av det hela är att det lyckades riktigt bra att locka turister till Visoko,,, men pyramider näe... jag undrar fortfarande vart dom är.
Den gamla farbrorn med käppen log i mjugg när vi släppte av honom på sitt fik i stan, han hade fått sig en upplevelse den dan i allafall.

Så med facit i hand kan man säga att det finns saker att uppleva både långt borta och nära, upplevelser att dela med varandra och över gränserna. Det finns små och stora guldkorn både här och där, upplevelse för ögat, örat och själen.
Dela med andra:    

Kommentarer
Aquaholic säger:
Jasså du var på konserten?? Inte jag, vet inte varför det inte blev av.
Och pyramiderna har du jagat..jag har bara sett någon hemsida om det, är osäker på vad det är frågan om.
Postat 2008-12-07 22:53  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Citypeople
11 år sedan
Hal som en ål..
14 år sedan
Ingenting är heligt...
14 år sedan
Pest eller kolera
14 år sedan
Den blomstertid nu kommer...
14 år sedan