Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Tisdag 30 Mars 2004 - Sydney

Heureka - jag har funnit det!

Heureka! Jag har funnit det.. Jaa, inte mig sjalv (tror mer jag haller till ute i outbacken i den roda sanden an i folkvimlet i Sydney) men val vardagen i Sydney! Har t.o.m gatt ifran touristimagen och lamnat kameran hemma flera dagar. Mindre an en vecka tog det att fa inrutade vanor pa andra sidan jordklotet. :-) Kanns som om jag hallt pa med detta i evigheters evigheter.. Attonde dagen pa jobbet var det idag.. Jobbade extra i lordags ocksa nar vi egentligen skulle varit lediga. Stranden hagrade men dubbelt betalt ar ju inte fel.

Dagen startar vanligtvis ngt for tidigt for att sedan borja ngt forsent...
07:30 Vaknar av var ena rumskamrats konversation med sig sjalv, framst innehallande ordet 'fuck'.. Gar upp pa toa och somnar om.
10:30 Klattrar upp ur sangen, valjer ngt ur den gigantiska garderoben (troligtvis det jag hade dagen innan..) och gar och byter om.
10:46 Ater frukost i fatoljen nedanfor sangen. Yoghurt ur liter-paketet m skeden jag lanat fran koket och smorgas med smor, ibland plastforpackad ost. Diskuterar med Andreas vad vi ska fylla dagens lediga 2 timmar med. Kanske en promenix till affaren eller work&travel kontoret. Kanske maste nagot annat spannande inhandlas.. sasom busskort, telefonkort...

13:02 Tillbaka pa rummet for framtagning av ingredienser till dagens lunch.
13:10 Satter pa pastavattnet. Diskar av det vi ska ata pa och oppnar konservburk med varierande innehall (bonor eller tonfisk).
13:22 Pastan klar. Matdags!
13:45 Tillbaka pa rummet och brer mackor att ta med till jobbet. Fyller vattenflaskan.

14:00 Vi vandrar ivag till bussen. Ser killen fran jobbet pa hallplatsen.
14:22 Bussen kommer. Gar pa och stamplar 10-kortet.
15:10 Efter att ha stannat pa varenda hallplats langs Botany Road svanger bussen in mot Matraville och stannar vid Military Road 2. Nu ar det bara 8h till vi sitter pa bussen igen!
15:20 Kommer upp pa altanen pa jobbet. Lagger in mackorna i kylen och beklagar oss lite over de kommande timmarna. Tittar ut over traden in mot Sydney stad.
15:28 Gar in forbi maskinerna och satter sig vid datorn. Bara 2h och 15 min till rasten!
15:30 Matar in anvandarnamn och losenord, borjar jobba.. Fornamn, efternamn, skolkod, distriktskod, olasliga siffror.. osv Ny batch.. (batch=varje elevs prov)
17:40 Bara nagra minuter kvar till rasten. Konstigt nog hinner man med alldeles for manga batch innan de gatt..
17:45 "Breaktime!" I lammeltag vandrar vi ut med de andra kontorsslavarna. Efter toabesok gar vi ut pa altanen. Konstaterar att det ar ljummet och harligt ute.
18:00 Rasten slut. Atervander till datorn. Trojpatagning eftersom de nu blivit kallare. Fortsatter jobba. Bara 2 timmar till nasta rast..

Tusen mer eller mindre intressanta tankar hinner ga genom huvudet under de 8 timmarna. Ar det en 7a eller 1a? Kan man verkligen heta sa? Vad at jag igar? Vem skrev boken 'Bonjour Tristesse' och handlar den manne om Data Entry? Samtidigt verkar det som om de foga stimulerande uppgifterna barrikerar en viss del av hjarnan for tankarna blir pa nagot satt bara halva. Nar tankarna blir for djupa ar det tur att det finns radio med det vanliga utbudet av romantiskt dravel. Tyvarr alltid samma utbud av 30-40 latar..

20:00 "Breaktime!" Halvtid! Dags att ata mackorna.
20:28 Aterigen dags att lamna koket och atervanda till datorn. 1.45 kvar till nasta rast..
21:03 Minuterna segar sig fram... Batch efter batch efter batch...
22:15 "Breaktime". Sista rasten. Bara en timme kvar nu. Hej och ha! Detta klarar vi!
23:30 "Last batch!" Lyckan e total! Moter de stackars krakarna som gar pa nattpasset. Gar ned till busshallplatsen och vantar pa bussen.
23:45 Bussen kommer. Gar pa och satter oss pa 3e platsen langst bak till vanster.
00:10 Gar av vid Elizabeth Road, forbi irlandska puben med hog musik och kebabstallet.
00:20 Hem ljuva hem! Duschar och klattrar upp i sangen. Gonatt! Imorgon gar vi upp lite tidigare och fyller dagen med nagot vettigt (vad det nu skulle vara..)

Men inte e livet enformigt... Det hander nya saker hela tiden.. nar man minst anar det. Vi byter pastasort.. engelsmannen byter plats pa bussen.. Andreas macka blir stulen i kylen.. Ratt kul har vi ocksa! Pa fredag ska vi till exempel skratta hela vagen till Westpac-bankomaten for da har lonen kommit! :-)

Skamt asido... men nagot rutinmassigt har det blivit.. Pa sondag tar jag dock bussen till Tamworth for pa mandag borjar min cowboykurs. Ska bli kul att se nagot nytt samtidigt som det kanns lite sorgligt att lamna Sydney.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet