Stöd Ukraina

Loras blogg

Söndag 5 Oktober 2008 - Västra Götaland

Helgens äventyr eller ”aldrig lämna mammas gata”

Vaknade helt utsövd idag men en stickade smärta i ena benet påminde mig om att det som hände mig igår inte var en mardröm som man bara kan skaka av sig. Hela den bisarra situationen jag hamnade i var verklighet.

Har ni någonsin vandrat fem kilometer i en kolsvart skog? Det fick jag göra – en upplevelse utöver det vanliga vill jag lova.

Efter några fel avfarter lyckades jag till slut komma fram dit jag skulle – nämligen till Hindens rev på Kållands västkust - ett geologiskt minnesmärke som avsattes som naturreservat år 1970…
Ett intressant ställe att beskåda samt fotografera tyckte jag.
Parkerade bilen på en avsedd parkeringsplats mitt ute i skogen. Gick fram till infoskylten. Vad överraskad jag blev när jag fick läsa att revet sticker ut i Vänern som en 5 km lång spjutspets.
Min bästa väninna bor på exakt samma avstånd ifrån mig och det skulle aldrig ha fallit mig in ens i tanken att ta en promenad till henne. Men när det kommer till fotografering slår passionen skoningslöst sina klor i mig. Jag tappar all plats- och tidsuppfattning…

Jag vandrade till änden av revet i skymningen. Jag tog några bilder. Och när jag vände mig för att vandra tillbaka grep paniken tag i mig. Plötsligt blev jag medveten om höstmörkret som föll ner i rasande fart med varje steg jag tog. Plötsligt blev jag medveten om att sträckan tillbaka är lika lång som den jag hade gått för att komma dit jag nu befann mig – HELA fem kilometer. Plötsligt blev jag medveten om att jag inte skulle hinna fram till bilen innan mörkret skulle övervinna det sista efterskymningsljuset som fanns kvar. Det som hände sedan upplevde jag som ett enda långt ögonblick ur någon skräckfilm.

Jag börjar småspringa. Jag trasslar in mig i stenar på en liten ”strand” och ramlar. Som tur är tar stativet jag har i handen den största smällen. Upp på benen igen och desperat försöker jag se och känna stigen som ska leda mig tillbaka. Konstaterar att jag inte kan se den alls.
Jag tar fram min kamera och försöker belysa stigen med LCD-skärmen utan något resultat. Då kommer jag på att mobiltelefonens display har en starkare ljusstyrka – det får duga.
Jag hör mig själv börja sjunga några melodier i högt accelererande ljudnivå. Det hjälper inte mot det jag fruktar mest! Jag stöter på några djur av okänt ras. Jag såg dem inte men jag hörde dem enbart någon meter ifrån mig. Både jag och djuren blev chockade av vårt helt oplanerade möte…

En liten stund till och jag är på väg att ge upp. Tårar börjar leta sig fram. Jag stannar upp och tänker ringa till någon som kan komma och hämta mig härifrån. Den som skulle kunna göra det har jag lånat bilen ifrån och att ringa 112 och försöka förklara var jag befinner mig känns som en ännu mer komplicerad historia än att enbart fortsätta framåt på egen hand.
Och det gör jag tills jag som tur är kommer tillbaka till bilen i ett ganska välbehållet tillstånd.

Ja ni, ”aldrig lämna mammas gata” som katten Gustaf sade. Jag har lämnat mammas gata för många år sedan och har hunnit med att upptäcka många intressanta platser sedan dess. Hindens Rev lär bli en av de platser som jag sent kommer att glömma.

Kunde inte låta bli att ta ett minneskort.
Här har jag redan kört ut på den stora vägen till/från Hindens Rev. Föreställ er nu att billjuset släcks?
Dela med andra:    

Kommentarer
Oskaraldo säger:
Skönt att det slutade bra..pust.
Postat 2009-01-10 01:27  Anmäl
Joakimn säger:
Visst är livet spännande..när man minst anar det så händer det:-)
Postat 2009-01-05 07:22  Anmäl
Lora säger:
Ett hjärtligt tack för alla era underbara kommentarer!

•••
Keiju

Nu kan jag säga att jag vet hur det kändes för er att vandra i mörkret... Att lita på sina egna sinnen i sådana situationer… jag kom tillbaka till bilen tack vare de höga halterna av stresshormoner jag hade i kroppen – överlevnadsinstinkt?! Vet att jag kom ihåg att jag hade ramlat först någon timme efter det att jag hade kommit hem…

Dreamway

Ja du, vilken dröm… Beträffande lokalsinnet… Jag brukar ha bättre lokalsinne utomlands än i Sverige.
Läste en artikel på Aftonbladet i förra veckan om att ”dåligt lokalsinne kan tränas upp”. Enligt hjärnforskaren Martin Ingvar kan man använda sig av bl.a. följande strategier: att försöka tänka på omvärlden som en karta, tänka sig att man är i kartan alt. att man skaffar sig ”så kallade spatial cues”, det vill säga hågkomstbrickor eller punkter” där man passerar.
Hela artikeln finns på: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3491714.ab

Min son, som är 8 år gammal, har nästintill fenomenalt lokalsinne – det är många gånger jag har kommit tillbaka hem just tack vare honom. Jag vet att han brukar se på omvärlden som en karta och alltid tänker att han är i kartan. Däremot brukar jag använda mig av ”så kallade spatial cues” alt. har sonen med mig på mina äventyr :-).

•••
I övrigt – lite mer info om Hindens Rev:
Som jag skrev tidigare är det ett unikt geologiskt minnesmärke - ”det är en av de stora s.k. mellansvenska ändmoränerna som bildades … för ca 10 000 år sedan”. Hindens rev fortsätter som undervattensrev och kommer sedan fram på andra sidan Dalbosjön i Dalsland där det kallas för Hjortens udde. Vid extremt högvatten skärs revet tydligen av och bildar fem öar. Jag skulle rekommendera att beskåda det från sjösidan...
Postat 2008-10-15 22:04  Anmäl
Rommetorp säger:
Jag skriver som andrar att vilken himla tur att du hittar tillbaka igen för vi måste få uppleva och se dina mycket fina bilder här på RG och för övrigt var det en mycket fin berättelse hur det kan gå när ingen lampa finnes med
John
Postat 2008-10-11 11:52  Anmäl
Digitaltoo säger:
Tack att du leeeever ! haha
Postat 2008-10-10 21:17  Anmäl
Dreamway säger:
En fin och spännande berättelse som påminner mig om en dröm som jag hade senaste natt. Jag och min sambo befann oss i en stad någonstans i Italien. Vi hade kommit ifrån varann när jag hade stannat och fotograferat någonting.Jag minns inte hela drömmen.Men jag kommer ihåg min förlägna desperation när jag skulle fråga efter hamnen där vi skulle träffas.Italienska kunde jag inte och min engelska var mycket begränsad.Jag kunde för allt i livet inte komma på vad HAMN ÄR PÅ ENGELSKA !! Hur drömmen slutade minns jag inte.Men förmodligen irrar jag ännu omkring i den italienska staden med ett desperat uttryck i ansiktet och försöker komma på vad hamn är på engelska.
Denna dröm har en verklighetsbakgrund i min dåliga lokalsinne.Min sambo hittar mycket bättre utomlands än jag gör. Det enda jag bryr mig om är att dokumentera platser med min kamera."Världen må gå under" men jag märker ingenting av detta. Det enda viktiga för mig är att få en bra bild. Är det då konstigt att jag lämnar på efterkälken?
Det konstiga är att jag har bättre lokalsinne än min sambo när vi är tillbaka i Finland.
Postat 2008-10-10 00:07  Anmäl
Sierra säger:
Vilken story! Man lär så länge man lever...:-)
Postat 2008-10-09 22:34  Anmäl
Kustaffe säger:
Kan verkligen sätta mig in i din situation som inte kunde vara speciellt angenäm. Tur för dig att du inte blev skräckslagen och greps av panik för då kan det bli problem. Tur att det gick bra.
Har passerat Hindens rev många gånger även i mörker men det har varit med båt
ALF
Postat 2008-10-09 22:32  Anmäl
Keiju6 säger:
Vilken ruskig historia! Du var jättemodig!
Jag råkade ut för en liknande grej för några år sedan.
Jag och en väninna tänkte ta en promenadrunda i skogen medan våra småtjejer var på orienteringen. Det var en hemsk panikkänsla som drabbade min väninna då, när allt mörkande och vi hade flera kilometer kvar. Men jag hade tur, jag hade varit i USA just den sommaren och träffat en "underlig" man, som lät mig träna att gå och springa med bindel för ögonen i Central Park, och lita på min egen kropp och mina egna sinnen. (Varför lär inte föröldar sina barn sånt?)

Tro eller ej, så hade jag jättemycket nytta av det. Jag röt åt min skrikande väninna att vara tyst och följa mig. Hon lugnade sig. Vi gick i tysthet sakta framåt hållande i varandras händer utan att se knappt någonting(himlen var inte svart till att börja med, sen svartnade allt). Jag kände stigen under fötterna, kände lukten av vatten på sidan ibland, kände direkt mossan under fötterna om jag vek av från stigen. Vi sjöng också för att hålla modet uppe...det lärde jag mig i barndomen:)
Det enda var att vi inte visste när vi skulle ta av, när stigen delade sig, och vi märkte inte heller skylten vid sju kilometer utan fortsatte en bit på milen. Men snacka om att man har intuition!... jag sa till min väninna att det här känns inte rätt.
Vi gick tillbaka en bit och mycket riktigt kunde jag skymta något lite ljusare vid sidan o m stigen, det var skylten. Med fingararna kände jag på vad det stod på den, och det visade sig ayy vi hade gått fel och tagit 10- kilometersspåret. Nu kunde vi ta rätt spår.
Och du kan ana vår glädje och upprymdhet, när vi plötsligt skymtade små ljus i fjärran, det visade sig vara elljusspåret...och till sist kunde hitta hem! jag tänkte attvilken tur jag träffadeden där mannen På central park, han är numera en god vän (kontakt via mail) till mig!
Så hur lyder sensmoralen : lär dig att alltid lita på dina egna sinnen!
Sorry Hakanmag!
Postat 2008-10-09 22:16  Anmäl
Hakanmag säger:
Ja du, det kan verkligen bli mörkt när passionen griper tag i tid och tanke.
Skulle du råka ut för samma sak igen kan du ju alltid slå mig en signal och hoppas att man svarar:-))
Postat 2008-10-09 20:23  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Satguru
Satguru säger om Loras bild "bloggbild":
Fin idé!
10 januari 2009 09:05