Stöd Ukraina

Loras blogg

Lördag 28 Juni 2014 - Sverige

"Där regnet faller"

Det regnar. Håller mig inomhus och läser om regnet:

"Världsrekordet ifråga om regn har en plats som heter Cherrapunji i Indien. Den ligger längst in och en bit upp i en av bergsmassivets fjälldalar på sydsidan. Det är sommarmonsunen som ger vattenmassorna. Vad säges om drygt tjugosex (26 m) på ett år.

/.../

Sedan finns det andra mycket regniga platser, som man nästan inte vill tro på. Mount Waialeai, som ligger på Hawaiiöarna, får i snitt elva och en halv meter (11684 mm) per år och då är det mest fråga om häftiga skurar.
Största antalet regndagar på ett år noterades på en plats som heter Cedra i Costa Rica. Där regnade det under 355 dagar året 1968. Den största uppmätta regnmängd som kommit på en (1) enda minut är 31,2 mm, och den kom i samband med en skur i Maryland, USA, 1956.
Som en kontrast är det inte Saharaöknen, som får minst regn här i världen. Rekordet innehas av Atacamaöknen i Chile. Där regnar det noll (0) mm, och har inte regnat på över 400 år, vilket också är ett världsrekord."

...

"I den mäktiga sydamerikanska bergskedjan Anderna finns ett bergspass där det lär regna vareviga minut, dygnet om och året om. Fuktig och rätt varm havsluft från Stilla havet tvingas nämligen upp flera tusen meter och tömmer sitt vatten där uppe." (ur "Väderpraktikan" av P-G Andbert)

Det sistnämnda låter som en mycket regnig plats som man inte vill tro på... Frågade min Google-vän om vad det här bergspasset heter men fick inget svar... Någon som vet var exakt det här bergspasset ligger?
Dela med andra:    

Kommentarer
Lora säger till Karinlorvik:
Tack, Karin! "Zeus är förbannad på något" - skulle en och annan grek ha sagt när det åskar och blixtrar.

P-G Andbert däremot skriver följande: "I runda tal förekommer det på vår planet ca fyrtiofem tusen (45 000) åskväder per dygn. Mest utsatta är trakterna över och kring de sydamerikanska regnskogarna. Åskväder under eftermiddagarna sätter där in med en nästan otrolig precision. Man kan nästan ställa klockan efter dem!"
Postat 2014-07-03 21:30  Anmäl
Lora säger till Rolf_52:
Läst, Rolf. Otäckt! Ja, bara att hoppas att det slutar väl för dem som drabbades...!
Postat 2014-07-03 21:28  Anmäl
Rolf_52 säger:
Tack för intressant läsning om regn Lora….här i Norrköping har det regnat och blixtrat de senaste dagarna så det hamnat på löpsedlarna…bara att hoppas att det slutar väl för Bråvallafestivaldeltagarna som drabbades
Postat 2014-06-29 22:05  Anmäl
Karinlorvik säger:
Tack Lori för din regntunga information, intressant, man lär sig alltid något nytt :) ...
Jag håller mig också mycket inomhus dessa dagar, men vågar inte använda datorn när det åskar och blixtrar!
Postat 2014-06-29 11:03  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet