Stöd Ukraina

Loras blogg

Fredag 25 Juli 2008 - Costa del Sol

24 timmar i Malaga – Del 2

Återigen färdas jag mot Malaga…
Till staden som är grundad av fenicierna, koloniserad av grekerna och kartagerna, som besegrades av romarna, erövrad av visigoterna, invaderad av morerna som blev utdrivna av det spanska katolska kungadömet i augusti 1487. Det är många som har lämnat sina fotspår i Malaga.
Mina tankar avbryts av ett högt och tydligt utrop i högtalarna ”proxima parada Málaga María Zambrano” följt på engelska ”next stop…”. Det är dags att stiga av.
Jag noterar att tågförbindelserna på solkusten fungerar utmärkt. Det enda negativa är att det tar för lång tid att komma från punkt A till punkt B p.g.a. att tåget stannar var fjärde - femte minut.
( http://www.renfe.es/cercanias/malaga/index_horarios.html )

Mitt första besök för dagen – Teatro Cervantes.
I samma ögonblick som jag får syn på den rektangulära gråa fasaden av teaterbyggnaden förstår jag att jag hade allt för höga förväntningar på vad jag skulle beskåda. Jag får trösta mig med att skönheten i denna byggnad tillhör interiören.
Teatern är byggd 1870 i stället för den ursprunglige ”Teatro de la Liberad” som blev nästan helt förstörd av branden under andra hälft av 1800-talet.

Det påstås att den världsberömde skådespelaren Antonio Banderas som är född i Malaga uttalade sina första repliker i denna teater, något jag inte kunde få bekräftat i efterhand.
Hur som helst råder det inget tvivel om att malagaborna är mycket stolta över att han tillhör en av de första spanska skådespelare som fick erkännande i Hollywood.

Adress:
c/ Ramos Marin 3
29012 Málaga
Tel: +34 952 22 41 00

Mer info och aktuell program: http://www.teatrocervantes.com/en/
(Obs! Programmet början inte förrän i september men man kan beskåda olika diverse konserter under sommaren)

Jag fortsätter vidare till mitt nästa mål och på drygt en minut kommer jag fram till Plaza de la Merced. Det första jag lägger märke till är en obelisk tillägnad General Jóse María Torrijos som tillsammans med sina anhängare blev avrättad den 11 december 1831 efter ett misslyckat uppror mot Ferdinand VII – upproret mot den absoluta monarkin och för 1812 års spanska konstitution.

I slutet på 1400-talet var Plaza de la Merced en publik marknadsplats.
I slutet på 1800-talet blev torget en populär samlingsplats för nöje och fritid bland medelklassen och så är det än idag med den enda skillnad – det är en samlingsplats för alla oavsett vilken samhällsklass man tillhör.
Här anordnas det olika festligheter med jämna mellanrum. Här samlas ungdomar innan de beger sig vidare ut i Malagas nattliv. Här samlas familjer för att umgås medan deras barn spelar fotboll och jagar duvor.

Adress:
pl Merced 25
29012 Málaga

När jag vandrar i de äldre stadsdelarna blir jag hela tiden påmind om att Malaga är en ”Picassostad” tack vare alla minnen som tagit fast form. Caféer, barer och restauranger som bär Picassos namn, skyltfönstren med alla souvenirer, busskurar med all reklam, husfasaderna insvepta i stora rödfärgade affischer med tryck av hans verk lite här och där.
Jag befinner mig nu vid Plaza de la Merced och enbart några meter från Pablo Ruíz Picassos hem där han föddes den 25 oktober 1881. Familjen hyrde första våningen i detta hus enbart i några år fram till 1884 då de flyttade till huset bredvid.

Redan i tidig barndom fick Picasso lektioner i bildlära av sin pappa José Ruíz y Blasco som var målare och konstprofessor. Vid 7 års ålder målade Picasso sin första seriösa oljemålning Picador. Vid 10 års ålder började han signera sina målningar med sin mors flicknamn, Picasso. Vid 26 års ålder åstadkom han en betydande verk ”Flickorna från Avignon” (Les Demoiselles d'Avignon) – målningen som inledde kubismen – den första abstrakta konststilen skapad och utvecklad av Pablo Picasso tillsammans med Georges Braque.
I Picassos födelsehem får jag beskåda några föremål ur familjens personliga tillhörigheter och permanenta utställningar i tre temarum indelade efter några av Picassos konstnäriga uttryck: keramik, ingraveringar och illustrerade böcker.
Övriga våningar i huset disponeras av Picassostiftelsen bildad 1988. Genom åren har de lyckats få ihop en stor samling av Picassos verk tack vare donationer gjorda framförallt av Picassos barnbarn Maria och styvdottern Christine Picasso.

Jag besöker ytterligare en permanent utställning av Picassos verk i grannhuset vid Plaza de la Merced. I övrigt anordnar stiftelsen temporära utställningar runt om i Malaga hela tiden. Det finns information om var och när dessa utställningar äger rum på deras hemsida.

Picasso var extremt produktiv ändå fram till sin död den 8 april 1973.
Enligt Guinness World Records är Pablo Ruíz Picasso världens mest produktive målare, världens mest auktionerade konstnär och hans tavla ”Pojke med pipa” (Garçon à la pipe) slog van Goghs rekord som världens dyraste tavla såld vid auktion (för 93 miljoner dollar på Sotheby´s i New York år 2004)

Adress:
Pl Merced 13, 15
29012 Málaga

öppettider: 10.00 - 20.00, stängd - söndag eftermiddag
inträde: 1 euro
mer info: http://www.fundacionpicasso.es/en/index.html
Dela med andra:    

Kommentarer
Ingemar_e säger:
Loriana, jag blir djupt imponerad av din bild av Malaga.
Så vackert beskrivet att jag blir ressugen på en gång.
Det värsta är att jag varit i Malaga och förvisso upptäckt Picassos storhet, men utan att som du fördjupa mig i stadens alla stoltheter.
Tack för lektionen.
Mvh
Ingemar
Postat 2008-10-10 20:57  Anmäl
Bpacker säger:
Intressant! Jag missade en del under mina 12 timmar i Malaga ser jag. Måste återvända någon gång.
Postat 2008-07-30 23:05  Anmäl
Lucas2- säger:
Den som väntar på något gott - Härligt att du fått tid att fortsätta din 24-timmarsresa.
Postat 2008-07-27 23:28  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Bpacker
Bpacker säger om Loras bild "teatro cervantes ":
Är teatern döpt efter författaren? Jag tänker på han som skrev Don Quijote.
11 december 2009 22:01
Satguru
Satguru säger om Loras bild "picassos födelsehem":
Snyggt!
10 januari 2009 09:23
Dreamway
Jag beundrar Picasso för hans skaparkraft och kreativitet som höll honom "ung" och nyfiken högt upp i åldern.Det är en ...
30 september 2008 14:23