Stöd Ukraina

Loras blogg

Juni 2008 - Costa del Sol

24 timmar i Malaga - Del 1

Malaga – Solkustens huvudstad med sina ca 550 000 invånare är Spaniens sjätte största stad.
Genuin traditionell andalusisk storstad med en lång och intressant historia – staden grundades av fenicierna för över 3000 år sedan.

Mitt första besök - El Castillo de Gibralfaro - det är en uråldrig morisk borg, högt belägen över Malaga.
Utsikten över staden och dess omgivningar är spektakulär. Då det knappt finns något kvar av själva borgen som byggdes av sultanen Yusuf I av Granada på 1400-talet är det just själva utsikten och vackra omgivningar med alla palmer och grönska som jag ansåg var värda besväret att ta sig dit upp.
Vandringen uppför tog mig ca 40 min och endast ca 10 min ner :-).

Adress:
Camino Gibralfaro s/n
29016 Málaga
Tel: +34 952 217 646

De flesta historiska monument i Malaga är från morernas tid då staden kallades Malaka och hade sin storhetstid.
Jag fortsätter min utforskning med att besöka La Alcazaba – ett gammalt moriskt fort beläggen på en höjd över Malaga centrum. Största delen av fortets byggnation utfördes av Badis – ”Ziri” kungen av Granada år 1040-1065 och enligt vissa historiska källor betraktas han som den ursprunglige byggmästaren.

Av någon konstig anledning trodde jag först att jag skulle beskåda halvruinerna, förmodligen var minnena från besöket av Gibralfaro borgen allt för starka. Men det jag såg innanför murarna var över min förväntan. Jag hamnade i en härlig miljö med imponerande medeltida stenarkitektur, vackra arabiska trädgårdar och fontäner samt inte minst utsikten över Malagas olika stadsdelar.

Portarna är imponerande - de är byggda i vinkel för att förstärka deras försvarsegenskaper.

På området finner man Palatset vars största del byggdes på 1400-talet. Idag är det ett arkeologiskt museum med en samling av föremål från morernas tid bl.a. keramik från 1100-1500 – talen.

Det är en hel del uppför- och nedförsbackar samt trappsteg man måste gå för att kunna beskåda allt La Alcazaba har att erbjuda – bekväma skor och vatten! är ett måste när Ni ska dit!

Adress:
c/ Alcazabilla 2,
29012 Málaga
Tel: +34 952 122 020

öppettider: sommar 09.30 – 20.00
inträde: 2 euro/3,30 euro (Alcazaba + Gibralfaro)

Alldeles intill La Alcazaba fann jag den romerska teatern och min första reaktion när jag såg den var att den är på tok för liten! Den byggdes under första seklet e. Kr. och blev upptäckt av en slump när underarbete för en stadsträdgård innanför La Alcazaba påbörjades 1953. Än idag pågår det ett restaureringsarbete som försvåras avsevärt av det faktum att morerna tydligen hade använd en del av stenarna till byggnationen av La Alcazaba fortet.

Adress:
c/ Santiago 8
29015 Málaga, Spain
Tel: +34 952 228 696

All min utforskning av Malagas gamla stadsdelar börjar alltid från en och samma plats nämligen La Catedral de la Encarnación. Då jag inte har något lokalsinne är Málagas katedral ett bra hjälpmedel att hålla ordning på väderstrecken – katedralens torn syns på långt håll var man än befinner sig i staden.

Byggnationen av Katedralen inleddes 1528 över en gammal morisk moské och pågick fram till 1782. Det är typiskt att en domkyrka har två torn och från början planerade man att bygga två torn men pengarna tog slut och enbart det ena blev färdigställt - därifrån kommer smeknamnet ”La Manquita” – ”den enarmade (damen)”. Den långa byggnadstiden på över 250 år gör att interiören bär influenser av olika stilar bl.a. Barock och Renässans.

Alla fönster i katedralen är prydda med vackra glasmålningar.

Till katedralens sevärdheter hör bl.a. två enorma orglar med mer än 4000 tuber.

Efter en liten stund inne i katedralen känns det som att jag har hamnat i en helt annan värld.
Inför dessa tjocka murar får jag en stark önskan att sätta mig ner och bara njuta av den svalkande och lugnande atmosfären som råder här inne. Jag tillmötesgår min önskan innan jag ska vidare ut till värmen, ut till bullret, ut till mitt nästa mål att beskåda.

Adress:
c/ Molina Lario
29015 Málaga
Tel: +34 952 215 917

öppettider: må-fr 10.00 - 18.00, lö 10.00 - 17.00, sö - stängd
inträde: 3,50 euro

Jag vandrar vidare genom en slingrig gränd ut på Calle Granada och på några minuter når jag fram till Málagas äldsta kyrka ”Inglesia de Santiago” som blev byggd vid sidan om en gammal morisk moské.
Den världsberömde målaren Pablo Picasso blev döpt i denna kyrka år 1881.

Fascinerande vacker inser jag innan min första tanke hinner ikapp mig, att jag ser ut att vara den enda ”turisten” bland alla spanjorer som befinner sig inne i kyrkan.

Adress:
c/ Granada 78
29015 Málaga
Tel: +34 952 219 661

På återseende i Del 2!
Dela med andra:    

Kommentarer
Bpacker säger:
Jag var i Malaga förra torsdagen (10/7), trevlig stad, med bra nattliv. Centro Historico var trevligt, trodde inte Malaga var så gammalt.
Postat 2008-07-16 22:28  Anmäl
Lora säger:
Njää, jag tror inte att jag behöver öka träningsdosen. :-) Jag var på min femte vandringstimme i Malaga och förmodligen var jag lite trött, sedan finns det en fin utsiktsplats halvvägs uppför där jag stannade och tog några bilder. Att det tog 10 min ner – det var i halvspringande fart då jag hade bråttom till tåget som skulle ta mig hem…
Postat 2008-05-01 00:02  Anmäl
Lucas2- säger:
Se och lär! Det är så här man inspirerar sina kamrater att pröva nya resmål. Men Lori, du måste öka träningsdosen. Det skall inte ta fyra gånger så lång tid att gå uppför!
Postat 2008-04-28 20:03  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Dodi
Åh....Vilka underbara kärl i keramik, jag tycker om den här terracotta- färgen!
15 juli 2013 13:07
Zoca
Zoca säger om Loras bild "vy från Castillo de Gibralfaro":
fantastiskt foto...
11 maj 2010 12:39
Jonnyx
Jonnyx säger om Loras bild "inne i alcazaba fortet":
Visst är det en vacker bild, i verkligheten är det nästan ännu vackrare.
4 februari 2010 15:12