Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Heldag på scotersadel.

Vid frukost igår så träffade jag mina svenska vänner igen och de blev förvånade när jag talade om att jag hade återfunnit resorten dagen före. Jaså sa de, har du bott på kommunisthotellet. De kallade det så för att de hade aningar om att det var ägt av en gammal medlem av den östtyska regimen. Huruvida det stämmer eller inte ska vi låta vara osagt.

Väl hemkommen så hyrde jag en scoter av boendet och fladdrade iväg söderöver. Strax efter flygplatsen så finns den kanske största pärlodlingen på ön, men eftersom Rune och jag besökte den förra gången så hoppade jag den nu. Ytterligare några kilometer söderöver finns det en resort som tydligen har en väldigt vacker skulptur, men där tog de inträde så den hoppade jag också över. Tog mig istället längst söderut på ön där hamnstaden An Thoi ligger. Härifrån utgår alla havsutflykter som den största turfirman, Johns Tours, har. Kommer ihåg att jag tog en fisketur med dem förra gången. Från den här staden utgår också den här kabinbanan som jag nämnde häromdagen. Jag såg kabinerna sväva däruppe i luften, men hittade aldrig fram till stationen där man går på. Inte för att jag letade särskilt noga heller.

Smattrade vidare på min scoter en kort bit till Bai Sao, som är en strand med kritvit sand och långgrunt som det är så är vattnet ganska ljummet. Den här beachen blev för ett femtontal år sedan framröstad till den vackraste i världen, av något resemagasin som jag har glömt namnet på. Men det var då, när Rune och jag var här var den fortfarande väldigt vacker, men numera har den tappat all sin charm. Ett par resorter har byggts och trots tappet av turister efter pandemin så var det fullt med folk där. Fullt med plast och annat skräp på stranden och några meter upp ligger stora drivor av sopor och bara väntar på att fraktas iväg. Om det nu någonsin sker?

Bedrövad fortsatte jag min färd vidare norrut utefter den östra kusten. Stannade till vid den lilla staden Ham Ninh för att se en lång brygga som sträcker sig långt ut i havet. Lite grann som den berömda bryggan i Rättvik, fast längre och i betong. Bara för att upptäcka att de första femio, eller så, metrarna har rasat ned i havet. Så kan det gå!

Resterande del upp till Bai Tom är inte mycket att skriva om. Har i.o.f.s. byggts en del resorter även på östkusten vilket var nytt för mig, men annars finns inget av värde. Det enda uppseendeväckande var att vid det fik jag stannade vid i Bai Tom så hade man fyra biljardbord. Men alla för trevallars carambole!!

Längst upp på den nordvästra kusten finns en lite stad som heter Ganh Dau. Eftersom jag inte sett den förut så tog jag sikte dit. Någonstans på vägen så hamnade jag på en mindre grusväg i riktigt dåligt skick. Det var ungefär som tvättbrädorna i den australiska outbacken 1988, men i djungel istället för halvöken. Ibland gick det över berggrund, ibland fick man försöka ta sig fram genom sanddyner av det mindre slaget. Jag skulle gissa att den här sträckan sträckte sig omkring nästan två mil. Men det gick det också och jag belönades med en ananasshake väl framme i staden. Den inmundigades vid ett trevligt litet ställe vid havsstranden.

Vietnameserna har fått något slags storhetsvansinne. Någon mil söder från Ganh Dau så har man byggt något slags kopior över kända stadsmiljöer världen över. I 100%-ig scala. Man har helt enkelt byggt upp kulisser som ska föreställa berömda stadsmiljöer som t.ex. Venedig. När man åker förbi så passerar man t.ex. förbi vad jag gissar är någon slags Manhattankopia. Jag var tvungen att stanna och gå och känna på en av dörrarna, låst. Fast det stod faktiskt open på dörren?? Inte vet jag för vilka turister man byggt detta? De inhemska reser i.o.f.s. mycket och kanske kan det locka kineser, men jag tror att västerländska turister är lite för blase för det här.

Det fick bli slutkläm för den här scoterturen.

Ned för frukost i morse och när jag sedan gick och betalade så erbjöds jag att komma och använda hotellets pool under dagen. Jag var väl lite tveksam, men när jag kollat och fick se vilken stor och fin infinitypool de hade så tvekade jag inte längre. Det blev ett antal timmar vid den under dagen. Eftersom det är min sista kväll på ön så uppsökte jag mig en fiskrestaurang och åt en god röd snapper. Riktigt riktigt god!

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Två etapper klara två kvar.
3 dagar sedan
Sista rycket!
4 dagar sedan
Dagarna flyger iväg.
1 vecka sedan
Stillheten.
2 veckor sedan
Cirkeln är sluten!
2 veckor sedan