Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Återfunnen resort.

Det var inte bara fotboll jag bjöds på på baren jag besökte i lördags kväll. När jag anlände så startade ett liveband upp någon dryg timmes spelande och de var riktigt bra så det gungade skönt inne i lokalen. De fortsatte en bra bit in i matchen men det störde inte mig där jag satt som fastnaglad framför skärmen och fick se Chelsea spöa Leiçester. Här är vi sex timmar före er i Sverige i tid så klockan var drygt midnatt när jag började min vandring hemåt i natten. Stannade till vid ett sånt här stånd där man köper sig en baugette fylld med allehanda godsaker och fick en god mangojuice att skölja ned den med. Just det här med baugetter är något som hänger kvar från det gamla franska kolonialväldet både här och i Laos. Men det är väl bra när man kan ha kvar det gottaste! Nåja, hem kom jag och kröp ned i bingen före klockan två i alla fall. Bra tag sedan jag var uppe så länge.

Jag tycker att det räcker med sol och bad varannan dag, kan vara skönt att strosa runt lite också. Som jag tidigare nämnt så har det hänt en del sedan jag senast var här. Rune och jag såg allt stora hotell redan då, men det var i direkt anslutning till Duong Dong som är stadens egentliga namn. I.o.m. att man flyttade vägen ett par hundra meter inåt land så har det sedan växt upp fler stora hotell utefter den och mellan den nya vägen och stranden. Så från en ganska lågskalig turism så byggde man upp en högskalig industri under den här tiden. En industri som nog fått på skallen ordentligt de senaste åren när covid 19 rasat som värst. Man ser många ställen som står tillbommade och stängda och en del byggen där det inte pågår någon aktivitet alls. Nu är det öppnat igen, men såvitt jag vet så har inte charterturismen hittat tillbaka hit. De få turister jag träffat har samtliga tagit sig hit på egen hand. Sedan kryllar det förstås av ryssar, men det gör det på många ställen i sydostasien. Förutom i Laos av någon anledning?

Jag har sett på kartan att det cirka två kilometer söderut efter vägen finns något som heter Long Beach Center. Jag tänkte att det säkert är ett stort varuhus, typ en galleria eller något liknande, så jag rumlade över dit igår för att ta en titt. Men det var det inte, på båttenvåningen så var det en stor butik för försäljning av pärlor som är en stor näring på ön. Det finns stora pärlodlingar på flera platser på ön och Rune och jag besökte en av dem när vi var här sist. Övervåningarna på det här stora komplexet var faktiskt ett stort spa!? Man ska väl inte förvånas då jag märkt att det här med spa är en stor sak i Vietnam. Nåväl inget för mig, men jag tänkte att jag går nedför en backe som låg direkt efter det här bygget och väl nere en bit så hittade jag en väg som tog mig ut till havet. Skönt med en liten strandbar tänkte jag, då kan jag ta mig en bira. När jag sedan kom ut på stranden gick jag ända ut till vattnet och tittade åt bägge håll. Ett hundratal meter åt höger, alltså norrut, så såg jag en skulptur i vattnet och ytterligare något liggande på stranden. Väl medveten om att vårt boende på den tiden hade just ett par skulpturer ute i havet så blev jag nyfiken och knallade dit. Jodå, det var Thousand Stars Resort och bygget finns kvar. Öde, nedgånget och naturligtvis inte öppet, men inte uppköpt och rivet. Jag gick in och tittade lite, men blev ganska snart stoppad av en familj som nog är anställda för att vakta stället. De pratade ingen engelska och förstod ingenting av mina frågor, men visade tydligt att jag skulle gå. Uppbackade som de var av en folkilsken hundrackare så fann jag för gott att avlägsna mig. Men några foton från bygget hann jag med.

På kvällen så knallade jag ned till själva stadskärnan och letade mig ned på kvällsmarknaden, där det som vanligt säljs alla möjliga souvenirer och annat krimskrams men även mat i alla de former. När man handlat det man vill ha, så uppsöker man närmaste restaurang och köper sin dryck där. Sedan är det bara att slå sig ned på en liten minipall vid ett litet minibord som passar bättre för förskolebarn än för en gammal gubbe. Men det går det också!

Precis som i Nha Trang så väljer jag här att inta min frukost på ett av de större hotellen nere vid stranden. Samma slags buffe här som på det förra stället och samma pris. Igår så träffade jag på ett svenskt par som, förutom pandemiåren, hade åkt hit varje vinter samma tid och bott på detta hotellet varje gång.Något som är främmande för mig, men vi är ju alla olika.

Idag var det sedan baddag och det var riktigt skönt att få sträcka ut sig i det lugna vattnet och simma lite. Nu är jag tillbaka i Siambukten och här är inte vågorna alls lika höga som i Sydkinesiska Sjön. Så för de allra flesta så innebär det här bättre badmöjligheter.

Om tar sig över floden, med samma namn som staden, och går till vänster så passerar man den marknad där all nyfångad fisk, samt massvis med annan mat, säljs. Det är ett riktigt kaosartat ställe då alla vietnameser kör sin skoter ända fram till fiskhandlarna istället för att parkera en bit ifrån och i lugn och ro kunna gå runt och välja. Har man väl tagit sig förbi kaoset så hittar man en uppsjö riktigt trevliga och billiga restauranger vid stranden. Mest bara ortsbefolkningen som hittar hit tror jag. Jag frågade om en gaffel att äta med, men det hade de inte så det fick bli den vietnamesiska skeden.

Måndag kväll nu och klockan börjar på att bli läggdags. I morgon ska jag hyra mig en skoter och se om det skett några stora förändringar på resten av ön. Flygplatsen är ju på en ny plats sedan senast och jag har förstått att man byggt en linbana ut till en av de mindre öarna. Vad nu det ska vara bra för??

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan