Stöd Ukraina

Sirapps blogg

Söndag 12 Oktober 2008 - Stockholm
Resealbum: Båtluff 2008

Härliga Sifnos!

Sifnos stannade vi tre nätter. Lagom lång tid tyckte vi. Vi hyrde bil i två dagar och åkte runt på ön. Vi fick se många fina platser så som Kastro, Faros och Heronissos. Vi bodde i Kamares den här gången eftersom vi ville ha nära till båten.

Första dagen åkte vi till Kastro och Heronissos, två mysiga byar. I Kastro flanerade vi runt i gränderna och jag fotade som en galning. När man sen kommer hem tycker man sig ha tagit många fler bilder än vad man egentligen tagit... Hur kommer det sig?! Vi gick omkring i byn i ca. 2 timmar och hade det bra innan vi åkte vidare.

En av ingångarna till Kastro.

Efter detta besök for vi vidare till Heronissos. En mysig liten by där vi åt lunch på fiskretaurangen vid piren. Jättegod mat, men något konstig tajming. Fem minuter efter att vi beställt kommer potatisen som vi beställt till fisken. Oj är maten redan klar! Det gick fortm, tänker vi. Väntar lite med potatisen och lyckas ett tag hålla fingrarna borta från den grekiska salladen. Men tillslut kan vi inte hålla oss längre. Nu är vi hungriga! Det blir allt mindre potatis på fatet oss salladen är redan slut! VAR ÄR FISKEN???? Vi frågar en kypare och han svarar att den är på väg. Okej säjer vi men i denna stund är potatisen redan slut så vi ber om mer. Efter fem minuter kommer mycket riktigt den delikata fisken in på ett stort fat och vi kastar i oss maten! Mums! Yttligare tio minuter senare kommer potatisen, och gissa vilka som redan ätit upp?

Heronissos var en väldigt liten by, och dte var ganska mycket turister, även om man inte trängdes direkt... Efter maten badade vi på den lilla sandstranden och styrde sedan stegen upp mot parkeringen. På väg upp tog jag denna bild :-)

Dagen avslutades med att vi beundrade solnedgången från Kamares.

Dag två hade vi också bil och idag gick turen till Vathy och Faros. Bad för hela slanten alltså!

Vathy

Faros

Faros

Medan vi låg på stranden i Faros fick pappa en idé om att "vandra" bort till klostret Chrissopigi. Jag hakade på, men mamma som inte tål värmen så bra, stannade lungt kvar i skuggan. Klostret låg väldigt vackert och "vandringen" dit (den tog 15-20 minuter) var också trevlig med strålande utsikt hela tiden. Eftersom jag gick i bikini och med endast en sarong över axlarna, sandaler också såklart, passade jag på att bada på strande Apokofto som man passerar på vägen till klostret. Fin strand men med hala "klippor" under vattnet som man lätt kunde halka på när man skulle gå i.

Sammanfattningsvid tyckte vi om Sifnos och vi återvänder gärna ett annat år. Pappa vill åka tillbaka redan nästa sommar, men jag protesterar! Nu har jag längtat efter Naxos tillräckligt länge! ;-)
Dela med andra:    

Kommentarer
Trollebo säger:
Ja vad säger man - skitbra eller....
Krippa
Postat 2008-10-17 22:19  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Grias Pedima
12 år sedan
Glass i stora lass
12 år sedan
Blått och vitt
12 år sedan
Riktig Semester
12 år sedan
Årets Greklandsdos
13 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Gbenskar
Gbenskar säger om Sirapps bild "Blommor i Heronissos":
Jag tror att detta är Nerium Oleander, inte rosor.
28 april 2009 19:29
Eleonora
Eleonora säger om Sirapps bild "Gränd i Kastro":
Mysig gränd, fina färger, rent och snyggt!
9 december 2008 19:31
Gullsing
Gullsing säger om Sirapps bild "Solnedgång i Kamares":
Det här var verkligen vackert. Gilla
27 oktober 2008 23:11