Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Härliga Hoi An!

Precis som jag fått berättat för mig så är Hoi An en riktigt härlig och vacker liten stad. Enligt statistiken lever här inte mer än 34.000 bofasta, men till dessa tillkommer en drös med säsongsarbetare som är här och jobbar inom turistindustrin. För den här lilla byn drar till sig turister en masse. Staden ligger där floden Thu Bon har sitt utlopp till Sydkinesiska Sjön och i floden så ligger det en hel del små öar som naturligtvis är bebyggda med massvis med restauranger och barer. På kvällarna trafikeras floden av en mängd med små gondoler som tar ett par passagerare. Vi ska väl inte jämföra med Venedig, men man får lite vibbar.

Hit tog jag mig i onsdags. Beställde en taxi som skulle ta mig till busstationen. Efter ett tag så märkte jag att chauffören inte åkte i rätt riktning utan istället letade efter någon busshållplats att släppa av mig vid. Han hittade dock ingen sådan och efter en stunds letande gav han upp och körde mig till stationen. Det visade sig dock att det inte längre går några bussar mellan Danang och Hoi An. Den linjen har tydligen lagts ned. Det hela slutade med att jag fick ta en motorcykeltaxi i tre mil.

Väl framme vid mitt hotell och färdiginstallerad så gick jag ut på altanen på baksidan med utsikt över en liten fin kanal. När jag sitter där och smuttar på en öl så känner jag att någon står i dörröppningen bakom mig. Jag vänder mig om och får syn på Ben, engelsmannen från Portsmouth, som bodde på samma boende som mig i Luang Prabang. Han bara råkade knalla in på mitt ställe för att ta sig en fika. Chanserna till ett sådant sammanträffande är inte särskilt stora, jag hade lätt kunnat vara kvar på mitt rum och då hade vi missat varandra. Men sådana här sammanträffande händer hela tiden när man är ute och reser. Vi får väl se om jag stöter på någon mer man känner på min resa?

Efter att vi skiljts åt igen så tog jag mig en promenad ut till kusten för att i alla fall doppa fötterna. 3,8 km är det ut dit och eftersom jag knallade samma väg tillbaka och i övrigt rörde på apostlahästarna en hel del så gjorde jag gott och väl över en mil den dagen. Mitt skavsår på höger stortå har läkt fint, så sedan några dagar tillbaka så använder jag sandaler igen. Skönt.

Annars så har dagarna här gått till att besöka restauranger och barer och upptäcka de sevärdheter som finns i staden. Finns en del vackra gamla hus och en vacker gammal träbro från 1700-talet. De små öarna är också trevliga att vandra runt på och utforska.

Men nu är det snart färdigutforskat här i byn. Klockan åtta ikväll så blir jag hämtad för att senare sättas på nattbussen till Nha Trang. Den staden är en av dem som vi fyra gubbar besökte när vi gjorde vår Vietnamresa för 12-13 år sedan. Skall bli trevligt att återkomma till. Den här gången så har jag bokat ett hotell i närheten av stranden så förhoppningsvis så blir det tillfälle för ett dopp.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
4 veckor sedan
Stillheten.
5 veckor sedan