Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Regn och rusk.

Oftast när jag reser brukar jag släpa med mig någon av lonely planets guideböcker för att kunna läsa på lite om länder och städer jag besöker. Men inte den här gången. Jag tog med mig en bok om Östafrika för att ha i det Kenya jag aldrig kom in i, men brydde mig inte om de andra länderna jag besökt. Det finns trots allt google att använda och andra resenärer man träffar har alltid en massa råd att delge en. Inte heller läser jag på så mycket om de ställen jag reser till utan det får bli lite som det blir. Så när jag kom till Danang så blev jag överraskad över att faktiskt komma till en riktig storstad. Vid årsskiftet så bodde här 786.ooo människor i den här byn och det känns verkligen som en stor stad. Jag bor inte mer än 200 meter ifrån den kinesiska sjön och utefter stranden trängs det jättelika hotellkomplex. Här finns också ett överflöd av restauranger och barer. Cafeer är det också gott om, men det stora flertalet av dem serverar bara en dryck utan något tilltugg. Något som tydligen är populärt här är karaoke, var och varannan bar har stora skyltar om det. Massageinstitut och spa ser man också ett stort antal av.

För oss som växte upp under Vietnamkriget så kanske Danang mest är känt för att det var jänkarnas största bas. I princip alla amerikaner som kom för kriget hade sin första tjänstgöring här.

Jag bor som sagt nära havet, men något bad var tyvärr aldrig aktuellt här. När jag passerade bergskedjan som skiljer Laos från Vietnam så började en period med blåst och regn och det håller enligt prognoserna i hela veckan. Det är inte så att det regnar hela tiden, men skurar kommer det titt som tätt och nere vid stranden så är det röda flaggor och skyltar som förbjuder bad. Vi får se, men det kanske är slutbadat på den här resan.

En av dagarna tog jag mig en liten längre promenad ned förbi drakbron och bort till det som egentligen är centrum av staden. Hittade en fin liten skulturpark bredvid floden Han.

Några mil söderöver så ligger den lilla staden Hoi An som jag hört mycket om. Ska tydligen vara riktigt vacker så imorgon tänkte jag ta mig dit och kolla in byn. Samma väder där som här förstås, men det är som det är.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
1 vecka sedan
Två etapper klara två kvar.
3 veckor sedan
Sista rycket!
3 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
4 veckor sedan
Stillheten.
5 veckor sedan