Stöd Ukraina

Istrids blogg

Fredag 13 Februari 2009 - Hué
Resealbum: Vietnam Runt

Halsning fran Hue

Nu har det rullat pa i ett fasligt tempo i ett par dagar. Igar var vi Halong Bay. Det ar en bukt med kalkstensformationer och oar som blev utsett till Unescos varldsarv 1996. Oerhort vackert och nastan spoklikt. Eftersom det ligger vid kusten var det en fyra timmars bussresa fran Hanoi och i morse fick vi ga upp klockan 04.00 for att resa tillbaka till Hanois flygplats for att flyga till Hue. Hue ligger vid parfymfloden och ar en gammal kejsarstad. Det paminner om den forbjudna staden i Peking. Har nere ar det varmare. Vi har haft over 30 grader i dag.

Jag ar oerhort fascinerad av vietnamesernas livsstil. Det ska bli intressant att se om det ar stora skillnaderna mellan Hanoi och Ho Chi Minh. Hanoi lever kvar i det gamla samhallet och livsstilen och Ho Chi Minh ar mer anpassat till det vasterlandska samhallet.

Vi har besokt ett risfalt dar vi fatt en inblick i deras arbete. Riset tar 100 dagar innan det kan skordas. Forst planteras det under vatten och vaxer dar till sig under 30 dagar, darefter planteras de om och vaxer klart under resterande 70 dagar. Endel av vietnameserna gar fortfarande barfota i vattnet, men manga har hoga stovlar som skyddar mot blodiglar och insekter.
Dela med andra:    

Kommentarer
Stridh säger:
det ar inga problem att ga barfota! Det har jag gjort i ett risfalt, jag sag inte en enda blodigel men det va valdigt halt...men lite smamysigt, hehe
Postat 2009-03-11 09:23  Anmäl
Edvina säger:
Hej Istrid!
Vad härligt det låterhär hemma i svedalaär det snö och -6 grader, så på passa på och njut.
Vi var henna hos Ingrid igår och diktade visor till Kickis avslut, fantastiskt roligt,så många talanger det finns på kontoret som kan dikta, du blir säkert imponerad när du kommer hem. Sköt om dig
Kram! Edvina
Postat 2009-02-13 23:07  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sverige är fantastiskt!
14 år sedan
Siem Reap dag 2
15 år sedan
Siem Reap
15 år sedan
Ho Chi Minh dag 2
15 år sedan
Ho Chi Minh City
15 år sedan