Stöd Ukraina

Sirapps blogg

Onsdag 22 Juli 2009 - Stockholm

Grekiska högtalare och katter på Fourni

Vår favoritstrand efter Kambi blev Petrokopio. Härligt, blått vatten och på stranden fanns gamla marmorlämningar från antiken. Inte den största sevärdheten kanske men ändå något att ta kort på! ;) Titta noga på den första, högra stranden och den vänstra delen så syns de. Vi gick inte hit, det är lite för långt så vi åkte moppe istället. Det tar 20 minuter att gå till Kambi och till Petrokopio är det lika mycket till. Vägen slingrar sig ned och det finns inga trappor utan man får gå längs vägen. Om man nu vill gå.

Jag har en speciell relation till grekiska aprikoser. De är SÅ gott.

En annan dag när vi går tillbaka från Kambi hittar vi en annan väg tillbaka till byn. Det står en åsna vid vägkanten som ser ut att ha det sådär... Vi tycker lite synd om den.

När vi kommer närmare Fourni by ser vi och tänker på att byn är större än vad man tror. På bilden syns bara halva. Vi funderar på att ägna nästa dag åt "gränd-upptäckande" men inser att vi är för lata för det.

Vi äter på Nikos som vanligt, men irriterar oss på alla katter. En hoppar nästan upp i knät mitt i maten och en annan står och stirrar i ett par minuter. Jag tycker det är riktigt obehagligt. Vi räknar till 9 stycken fördelade runt fem bord.

Samma dag som vi kommer anländer också en stolsförsäljare. I Grekland är det vanligt med bilar som åker omkring med högtalare på taket, men något liknande har vi aldrig sett förrut. Det såg en smula riskabelt ut när bilen vinglade omkring i gränderna. ;)

En annan sak som har med högtalare att göra. I byn sitter megafoner uppsatta lite överallt. När någon vill något (troligtvis de om bestämmer på ön som har ett meddelande till invånarna) så brusar det till i högtalarna och en gäll röst skriker ut över byn. Synd att man inte förstår vad som sägs :)

Morgonen efter lämnar vi Fourni. Vi är redo för nya äventyr. Något vi dock med all säkerhet kommer att sakna är den goda maten! Nästa gång vi är i närheten stannar vi en eller två nätter bara för att få äta på Nikos och hos familjen som har restaurang på huvudgaten.

Hej då, Fourni!
Dela med andra:    

Kommentarer
Malbork säger:
Blir imponerad utav din intressanta berättelse. Det känns som om man var med. Kanske jag far dit en dag.
Postat 2009-07-27 08:04  Anmäl
Kustaffe säger:
Fina bilder och härlig berättelse om resan
Alf
Postat 2009-07-24 23:09  Anmäl
Ivan säger:
Kände igen det mesta.
Kul att du ändå uppskattade Fourni på ditt sätt.
Postat 2009-07-22 22:52  Anmäl
Grekland säger:
Jättefina bilder. Jag håller med dig angående irriterande katter. Jag gillar inte heller när de tigger så att de nästan sitter i knäet på en!
I Sporaderna där vi var på Alonnissos, Skiathos och Skopelos hade vi inga såna problem.
Har du sett din egen skugga på bilden med stolsförsäljaren? Vad lång du blev :)
Postat 2009-07-22 13:43  Anmäl
Mjorumm säger:
Lättsam och trevlig läsning,och så fina bilder Det tackar jag för
Postat 2009-07-22 12:26  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Grias Pedima
12 år sedan
Glass i stora lass
12 år sedan
Blått och vitt
12 år sedan
Riktig Semester
12 år sedan
Årets Greklandsdos
13 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Malbork
Malbork säger om Sirapps bild "Fourni by":
Ser verkligen vackert ut.
27 juli 2009 07:18
Merlin
Merlin säger om Sirapps bild "Petrokopio beach":
Jätttefin ....ser riktigt mysigt ut.
24 juli 2009 21:20
Mjorumm
Mjorumm säger om Sirapps bild "På havet...":
Då blått är en favorit färg så klart jag fastnar för denna bild
24 juli 2009 00:10