Stöd Ukraina

Sirapps blogg

Torsdag 23 Juli 2009

En dryg båtresa och en lång dag senare

Båtresan till Samos tar 5 timmar. Med Samos Spirit såklart. Jag har aldrig i mitt liv suttit på en så långsam båt! Stånk och stön vilken tid det tar! Fram kommer vi i alla fall. Stela som vandrande pinnar och med kramp i häcken av de hårda bänkarna på däck.

Vi delar en taxi till Pythagorion där vi ska bo de sista fyra nätterna på den här resan.
När vi kommer fram går längs hamnpromenaden och in på en lämplig sidogata där vi hittar två pensionat bredvid varandra. Fishermans House och Pension Despina. De ser likvärdiga ut från fasaden men vi måste börja med ett och då styr vi stegen in mot Despina. Vi möts av en skällande hund som stirrar ilsket. Vilket optimalt välkomnande!
Vi blir visade ett rum som värdinnan vill ha 35€ för och det är ganska mycket för att vara i mitten på juni. Rummet är väldigt litet och vår s.k. "balkong" består av en triangel på 2 kvadratmeter där utsikten består av ett träd vars grenar man får i ansiktet när man ska sätta sig ner. De 2 kvadratmetrarna hänger ihop med loftgången men vi är de ända som tar den vägen så det spelar ingen roll förklarar värdinnan. Det är rent och fräsch och AC finns och jag orkar inte gå vidare så vi tar det ändå. Senare visar det sig även att läget är PERFEKT. Vi har krypavstånd till allt!

När vi droppat packningen går vi och äter lunch. Vi skippar hamnpromenaden och äter på torget precis utanför Despina. Taverna Platania. Värdinnan är från Holland och vi blir bästa kompisar med henne under våra dagar här :) Vi smäller i oss en gudomlig Chicken Souvlaki och en delikat grekisk sallad! Jösses så gott!

Sjön suger! Vi går hem och tar lite siesta. När vi sovit klart botaniserar vi i supermarketen! Shit! Det finns youghurt med SMAK! Det finns bacon. Nu kan vi göra pasta carbonara (i vårt lilla, lilla kök) wow! Och det finns Jordgubbar! Vi är helt lyriska över det "stora" sortimentet och bränner att antal euro på både onödiga och onyttiga saker. Semester! :)

Vi springer omring i gränderna och bokar en hyrbil innan vi sätter oss på hamnpromenaden och äter middag.

Vi hör "Norrköpingska" brevid oss och pappa brister ut i skratt ett tiotal gånger medan vi väntar på maten. (Han är från Peking/Norrköping) Han viskar historien om när han satt med familjen när han var liten på en restaurang i Stockholm och beställde in "en biffstek med löööööök". Det blev knäpptyst. Ha! Synd att jag inte personligen fick bevittna den unika situationen.
Hur som helst så ser och hör vi Skandinaver över, över allt. Det finns bakom och framför. Och bredvid. Lite störande faktiskt. Man vill inte alltid att alla på restaurangen eller gatan ska förstå vad man säger. Missförstå mig rätt.

Vi somnar i sköna sängar och känner för första gången att resan börjar närma sig sitt slut.
Dela med andra:    

Kommentarer
Grekland säger:
Förra året i juni åkte vi till Mykonos, Tinos, Syros för att sen komma till Paros. Dag 12 tror jag att jag hörde en svensk första gången.

Jag älskar stånkabåtar. Då kan man ligga ute på däck och njuta istället för instängd i en flygbåt.
Postat 2009-07-27 09:01  Anmäl
Crista säger:
Vilken skön och trivsam resa ni gjort....riktigt känner lugnet.
Postat 2009-07-26 00:06  Anmäl
Gbenskar säger:
Du skriver bra och trevliga reseberättelser. Dom är så roliga att läsa.
Postat 2009-07-25 21:47  Anmäl
Mpc säger:
Hur som helst så ser och hör vi Skandinaver över.....

Ja sånt händer o hälst i grekland o i Spanien Samt i Italien
Postat 2009-07-25 14:19  Anmäl
Ivan säger:
Jag gillar iaf Samos Spirit. Synd att sjövädret var dåligt med motvind.
Jag har en bättre bild av båten än nattbilden från Fourni.
Skall leta fram den.
Postat 2009-07-25 12:54  Anmäl
Ivan säger:
Som vanligt roligt och bra skrivet.
Svenskar i Pythagorion — vad hade du väntat dig där!
Finns fler än på Stora Brogatan i Norrtelje!
Postat 2009-07-25 12:52  Anmäl
Mjorumm säger:
Trevligt och roligt verkar ni ha tillsammans,och får önska er välkommen hem
Postat 2009-07-25 11:53  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Grias Pedima
12 år sedan
Glass i stora lass
12 år sedan
Blått och vitt
12 år sedan
Riktig Semester
12 år sedan
Årets Greklandsdos
13 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Ingemar_e
Ingemar_e säger om Sirapps bild "Samos":
Vackert.
25 juli 2009 23:54
Mpc
Mpc säger om Sirapps bild "Pythagorion":
är det du som står i båten
23 juli 2009 22:25