Stöd Ukraina

Greklands blogg

Fredag 13 Mars 2009

Grekisk sallad och Mousaka

Det är den stående lunchen i Grekland.
Jag och sambon brukar dela på salladen först och sedan be dem ta in Mousakan. Det kan tyckas enahanda att äta till lunch varje dag, speciellt som vi är i Grekland under tre veckor i juni men faktum är att det smakar mer olika än man kan tro.
De solmogna tomaterna, i de allt annat än EU-accepterade mått och former, tillsammans med den mängd av olika oliver som serveras till.
På ön Syros finns tomatodlingar med de allra godaste tomater. På Tinos har jag blivit serverade de godaste grekiska salladerna. Där fick vi mycket kapris i salladen.
Ljuvligt gott!

Den bästa Mousakan har jag ätit på Bitsentzos i byn Katapola på ön Amorgos. Det sas att kocken den sommaren kom från Egypten och därav kryddade lite extra i maten.
Se bara vilken mysfaktor stället har!
Dessutom ligger det precis vid vattnet så att man kunde roa sig med att kasta lite smulor till fiskarna.

Olivoljan:
Ja, den kan inte bara användas till salladen. Den är alldeles utmärkt att smörja in soltorkad hud på kvällen med.
Dessutom använder jag den i håret! Det är sant.
Hårfärgning med kemikalier som bränner i ögon och hud är inte nåt jag gillar.
Nej, jag använder Henna-örtfärg. Jag kokar upp vatten eller te och blandar pulvret med lite olivolja samt lite grekisk honung från en vän på Naxos.
Sittande med detta i ca 1,5 - 2 timmar och håret har fått en inpackning som gör det mjukt och följsamt.

Idag for jag till en grekisk restaurang för att få mig lite Mousaka till lunch tillsammans med grekisk musik.
Det behövs ibland när det är långt mellan resorna till Grekland. Långt känns det till juni när det bär iväg härnäst.

Då är det fint att veta att i helgen bär det av på en annan resa.
Svenska fjällen med den traditionella, årliga resan till Tänndalen.
En lisa för själen!
Dela med andra:    

Kommentarer
Magica säger:
Vilket härligt lunchställe. Ser helt underbar ut. Mysfaktor var ordet.
Postat 2009-03-14 13:07  Anmäl
Gullsing säger:
Du skriver så gott om den grekiska salladen, att jag blir hungrig, fastän klockan är tio över tolv på natten.

Det var ett nytt tips med hårfärgningen. Jag använder också henna, men jag blandar den med svensk honung och kokande vatten. Men olivolja har jag inte tänkt på och inte heller the. Håret mår i alla fall mycket bra efter hennan.

Gilla
Postat 2009-03-14 00:11  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet